Arthur (1892-1955)
kompozytor szwajcarski; początkowo w czasie studiów w Paryżu związany z Grupą Sześciu; 1920-30 rozgłos zdobyły jego kompozycje oratoryjne i symfoniczne (Król Dawid, Pacific); w czasie II woj. świat. pisał recenzje i teoretyczne prace o muzyce oraz prowadził klasę kompozycji w École Normale de Musique w Paryżu. Jego twórczość odznacza się swoistym eklektyzmem; obok elementów charakterystycznych dla całej muzyki XX-wiecznej są w niej obecne pierwiastki neoromantyczne, skłonność do polifonii i wielkich form klasycznych - głównie oratoryjnych; 5 symfonii, muzyka symfoniczna (m.in. Horace victorieux, Rugby, Monopartita), oratorium Joanna d'Arc na stosie (z tekstem P. Claudela), kantata bożonarodzeniowa, utwory dramatyczne (Judith, Antigone); liczne balety, operetki, muzyka kameralna, utwory na fortepian, pieśni do słów wybitnych poetów franc. (m.in. G. Apollinaire'a, P. Claudela, J. Cocteau, P. Valery'ego).
TOCCATA, OPERA, XENAKIS, ORATORIUM
- HONEGGER, Gottfried (ur. 1917)
- GRUPA SZEŚCIU, Les Six
- POEMAT SYMFONICZNY, swobodna forma muzyczna,...