Reklama

ORATORIUM

forma muzyki scenicznej pozbawionej akcji, wykonywana w kościele lub sali koncertowej; nie wymaga dekoracji, kostiumów i charakteryzacji wykonawców; temat pochodzi z mitologii lub tekstów religijnych; o. opiera się na współdziałaniu partii wokalnych (chóralnych, solowych i w ansamblach) oraz instrumentalnych, niekiedy przewiduje obecność narratora, wprowadzającego postacie i objaśniającego kolejne epizody (partia narratora może być śpiewana lub recytowana, np. Raj utracony wg Miltona K. Pendereckiego). Geneza o. jest renesansowa; na przełomie XVI i XVII w. we Włoszech spotykane jest o. łacińskie, oparte na tekstach oraz o. ludowe z tekstami włoskimi. Najwybitniejszymi twórcami o. w XVIII w. byli J.S. Bach (Oratorium na Boże Narodzenie, Oratorium Wielkanocne), a zwłaszcza G.F. Händel (Mesjasz, Juda Machabeusz, Izrael w Egipcie), który położył szczególny nacisk na partie solowe, wzorem opery neapolitańskiej; do dzieł tego kompozytora nawiązywali potem J. Haydn (m.in. Stworzenie świata, Pory roku), L. van Beethoven (Chrystus na Górze Oliwnej) oraz F. Mendelssohn (Eliasz). W okresie neoromantyzmu F. Liszt wprowadził do o. elementy chorału gregoriańskiego (Chrystus, Legenda o św. Elżbiecie); innymi wybitnymi twórcami o. w XIX w. byli m.in. H. Berlioz, A. Dvořák, V. d'Indy; w XX w. formę tę uprawiali m.in. A. Honegger, I. Strawiński (Król Edyp), P. Hindemith. W Polsce o. pojawiły się w końcu XVIII w. (T. Zygmuntowski, J.D. Holland); później komponowali je m.in. F. Lessl, J. Elsner, F. Nowowiejski, K. Szymanowski (Stabat Mater), T. Machl, K. Sikorski, P. Perkowski, S. Skrowaczewski, K. Penderecki, J. Łuciuk.

Reklama

Powiązane hasła:

SCHÜTZ, COTRUBAS Ileana, DESSAU Paul, SAINT-SAËNS, FOX Johann Joseph, BUXTEHUDE Dietrich, BAROKU MUZYKA, MONODIA, PĘKIEL, JANUKOWICZ-POBŁOCKA

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama