HERSCHEL

William, właśc. Friedrich Wilhelm (1738-1822)

ojciec Johna Fredericka, astronom i optyk ang. pochodzenia niem., uznawany za twórcę nowoczesnej astronomii gwiazdowej; z wykształcenia muzyk; rozczarowany jakością dostępnych teleskopów, zaczął samodzielnie budować instrumenty; 1786-89 dzięki finansowemu wsparciu króla Jerzego III skonstruował największy wówczas na świecie teleskop zwierciadłowy o średnicy 122 cm; 1781 odkrył pierwszą planetę od czasów starożytnych - Urana, a 1787 dwa jego największe księżyce - Oberona i Tytanię; 1789 odkrył księżyce Saturna - Enceladusa i Mimasa; stwierdził występowanie sezonowych zmian wielkości czap polarnych na Marsie. Głównie jednak interesował się astronomią gwiazdową; 1783 odkrył ruch w kierunku gwiazdozbioru Herkulesa; 1785 doszedł do wniosku, że gwiazdy tworzą wypukłą strukturę o kształcie soczewki - naszą Galaktykę; odkrył, że wiele gwiazd występujących w parach okrąża się nawzajem (do tej pory sądzono, że nie są one ze sobą związane fizycznie); odkrył 182 mgławice podwójne i wielokrotne, opisał ponad 2500 odkrytych przez siebie mgławic i gromad gwiazd; wysunął też przypuszczenie, że materia mgławic może ulegać zagęszczeniu aż do powstawania gwiazd.

ENCELADUS, MIMAS, URAN, OBERON