Reklama

obszar negocjacyjny nr 6, Polityka konkurencji

– zasadniczym celem p.k. we Wspólnotach Europejskich jest przeciwdziałanie wszelkim działaniom mogącym doprowadzić do zniekształcenia wolnej konkurencji. P.k. ma dać gwarancje, że bariery zniesione w handlu wewnętrznym, przez wprowadzenie reguł Jednolitego Rynku Europejskiego, nie zostaną zastąpione innymi działaniami ze strony przedsiębiorstw lub rządów. Dlatego też obszar negocjacyjny p.k. składa się z dwóch odrębnych grup tematycznych: reguł konkurencji skierowanych do przedsiębiorstw (anti-trust), np. wyeliminowanie porozumień ograniczających konkurencję, kontrola fuzji przedsiębiorstw czy zakaz nadużywania pozycji dominującej. Druga grupa tematyczna dotyczy ochrony reguł konkurencji skierowanych do państwa, np. pomoc publiczna dla przedsiębiorstw. Sesja wielostronna przeglądu prawa odbyła się 9 października 1998 w Brukseli, dwustronna 16 października. Na czele polskiej delegacji stała Elżbieta Modzelewska-Wąchal, wiceprezes Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji. Stanowisko negocjacyjne zostało przekazane stronie unijnej w dniu 29 stycznia 1999, natomiast negocjacje otwarto 19 maja 1999. Ich zamknięcie nastąpiło 20 listopada 2002. W związku z tym, że w odniesieniu do reguł skierowanych do przedsiębiorców znaczna część polskiego prawa jest zgodna z prawem wspólnotowym, Polska zadeklarowała wdrożenie dorobku prawnego Unii do dnia uzyskania członkostwa. W odniesieniu do reguł konkurencji skierowanych do państwa, Polska zadeklarowała ich wdrożenie najdalej do dnia uzyskania członkostwa. Wyjątek stanowią niektóre formy pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE). W odniesieniu do przedsiębiorstw, które rozpoczęły działalność przed 1 stycznia 2001, Polska proponowała utrzymanie dotychczasowych form pomocy. Strona polska wystąpiła również z postulatem większego, niż wynika to z prawa wspólnotowego, limitu pomocy publicznej dla przedsiębiorstw ponoszących koszty w celu dostosowania się do standardów ochrony środowiska. W odpowiedzi na polskie stanowisko strona unijna odrzuciła prośbę o okres przejściowy w specjalnych strefach ekonomicznych, wskazując, że już w momencie ich tworzenia były one niezgodne ze zobowiązaniami Polski przyjętymi w Układzie Europejskim. Ostatecznie w wyniku negocjacji przyjęto kompromisowe rozwiązanie polegaj…ce na uwzględnieniu praw przedsiębiorców w SSE oraz na utrzymaniu niezakłóconych reguł konkurencji na Jednolitym Rynku Europejskim (na ten postulat szczególnie nalegała Komisja Europejska). Postanowiono o wprowadzeniu okresów przejściowych do 2011 dla małych przedsiębiorstw i do 2010 dla średnich przedsiębiorstw. Zwiększono do 75% kosztów inwestycji limit pomocy publicznej dla dużych przedsiębiorstw, które uzyskały zezwolenie na działalność w SSE do końca 1999, oraz do 50% dla inwestorów rozpoczynających działalność do 2000. Pomoc naliczana jest od 1 stycznia 2001. Przedsiębiorstwa z sektora motoryzacyjnego uprawnione są do otrzymywania pomocy publicznej w wysokości 30% kosztów inwestycji. W zakresie pomocy publicznej dla przedsiębiorstw inwestujących w celu dostosowania się do wymogów ochrony środowiska Polska uzyskała następujące limity wielkości: w odniesieniu do dyrektywy 76/464/EEC w sprawie zanieczyszczenia spowodowanego przez odprowadzanie do środowiska wodnego niektórych niebezpiecznych substancji – pomoc w granicach pomocy regionalnej (powiększonej o 15% dla małych i średnich przedsiębiorstw); w odniesieniu do instalacji zgodnych z systemem Zintegrowanego Zapobiegania Zanieczyszczenia i Kontroli i objętych okresem przejściowym w obszarze Środowisko – pomoc w wysokości 30% inwestycji do 31 grudnia 2010, a dla instalacji nieobjętych okresem przejściowym do 31 października 2007; w odniesieniu do dużych obiektów spalania – pomoc odpowiednia do okresu przejściowego w obszarze Środowisko. Uzyskano również porozumienie w sprawie restrukturyzacji hut, zgodnie z którym osiągną one rentowność do 2006. Pomoc publiczna w latach 1997–2003 wyniosła 863 mln euro, towarzyszyła jej redukcja mocy produkcyjnej i redukcja kosztów, w tym kosztów zatrudnienia, pozwalająca na osiągnięcie większej wydajności pracy.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama