Reklama

KOLEJ WARSZAWSKO-WIEDEŃSKA

zaprojektowana 1835 przez inż. Stanisława Wysockiego linia kolejowa, prowadząca z Warszawy przez Grodzisk Mazowiecki, Skierniewice, Koluszki, Piotrków Trybunalski, Częstochowę, Zawiercie do Maczek k. Sosnowca (przy granicy z Austrią), skąd zyskiwała połączenie z istniejącymi już liniami do Krakowa i Wiednia (stąd nazwa Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska) i Wrocławia; 1845 uruchomiono pierwszy odcinek do Grodziska Mazowieckiego (była to pierwsza linia kolejowa na ziemiach Królestwa Polskiego i druga w całym Cesarstwie Rosyjskim), 1846 przedłużona do Częstochowy, 1848 - do granicy z Austrią (osiągając dł. 327,6 km); w latach 1860–80 ułożono drugi tor (do Ząbkowic), oba o szer. 1435 mm (wg norm europejskich, a nie obowiązujących w Rosji 1524 mm); tabor składał się początkowo z 8 parowozów opalanych drewnem, 58 wagonów osobowych i 62 towarowych; równolegle 1845 wybudowano w Warszawie wg projektu H. Marconiego gmach Dworca Wiedeńskiego (wyburzony w latach 30. XX w.).

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama