Reklama

RADIO

Reklama

środek masowego przekazu wykorzystujący fale radiowe (pasmo fal elektromagnet. o dł. 10-4-105 m czyli częstotliwości 31012-3103 Hz), za pomocą których treści słowne i muzyczne docierają do aparatu radiowego odbiorcy; najprostszą formą przekazu w r. jest komunikat słowny (np. wiadomość w dzienniku radiowym), najczęstszą - odtworzenie piosenki; obie te formy zdominowały współcześnie program większości stacji radiowych, dzięki czemu r. stało się medium służącym zarazem przekazywaniu szybkiej informacji i stanowiącym tło dźwiękowe innych zajęć odbiorców (np. prowadzenie samochodu, prace domowe czy biurowe); w przeszłości - a zwł. przed rozpowszechnieniem telewizji - r. pełniło szereg dodatkowych funkcji: edukacyjnych (audycje szkolne, uniwersytety radiowe), kulturalnych (słuchowiska, reportaże, upowszechnienie muzyki poważnej w najlepszych wykonaniach), rozrywkowych i in.; pierwszej eksperymentalnej transmisji radiowej dokonał 1906 R. Fessenden w Massachusetts (USA) - odegraną na skrzypcach kolędę i odczytane fragmenty Ewangelii odebrano na statkach w odległości do 9 km; 1907 nadawano z Nowego Jorku regularne audycje muzyczne dla marynarzy; w Europie pierwszą publiczną audycję nadano 1914 w Belgii; burzliwy rozwój radiofonii nastąpił tuż po I woj. świat. (w Polsce - od 1925).

potoczna nazwa odbiornika radiowego.

Powiązane hasła:

, POLSKA AGENCJA PRASOWA, TEATR RADIOWY, UHF, , JASIŃSKI, PUBLIKATORY, RMF FM, JASIUKIEWICZ, KABINA

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama