Reklama

MODA

zmienny styl życia, mieszkania, ubioru, obyczaju, historycznie związany z epoką, z zespołem norm obowiązujących w danym kraju, także ze statusem socjalnym określonej warstwy społecznej; współcześnie, pod wpływem środków masowego przekazu i masowej produkcji fabrycznej, m. uległa demokratyzacji (znacznie mniej uzależniona od statusu materialnego) i standaryzacji (upowszechnia te same wzory ponad granicami państw); światowym centrum mody pozostaje Paryż, gdzie 1672 zaczęło ukazywać się pierwsze czasopismo poświęcone m. ("Mercure Galant"); współcześnie m. stanowi wielki biznes, o międzynar. zasięgu; bardziej znane w świecie nazwiska projektantów i "dyktatorów" m. to Chanel, Dior, Gucci, Ives Saint Laurent, Calvin Klein, Benetton, Armani, Paloma Picasso, J.P. Gautier, Ch. Lacroix, K. Lagerfeld, Issey Miyake, G. Valentino, D. Versace, Prada, za którymi stoją wielkie sieci handlowe; najbardziej wziętymi modelkami mody 2005 były Czeszka – Karolina Kurkova, Niemki – Julia Stenger i Heidi Klum, Rosjanka – Natalia Vodianova, Francuzka – Laetitia Casta, Etiopka – Liya Kebede; niedawne gwiazdy spadły na dalsze miejsca (Naomi Cambell na 9, Claudia Schiffer na 11); niektóre firmy osiągają sławę dzięki specjalizacji, np. w zakresie sprzętu i ubioru sportowego: Adidas, Puma, Reebok; m. lansują obok telewizji wielkie kolorowe międzynar. magazyny: "Vogue", , "Marie Claire", "Harpers Bazar", "Cosmopolitan", ; w Polsce , , .

Reklama

Powiązane hasła:

QUANT, WORTH, RICCI, ZNAK, OBYCZAJ, ŻURNAL, RAVE, MONOKL, DEFORMACJA CIAŁA, HOFF

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama