Reklama

Leopold Staff

Działalność literacka Staffa przypada aż na trzy epoki - Młodą Polskę, międzywojnie i okres powojenny. Reprezentuje on drugie pokolenie młodopolan, czyli twórców urodzonych w latach siedemdziesiątych (należy do nich także główny rywal poety - Bolesław Leśmian).

Większość z nich debiutowała dopiero na początku XX wieku. Pierwszy tom poezji Staffa nosił tytuł Sny o potędze (1901). W zbiorze tym poeta wypowiedział się przeciw dekadentyzmowi. Melancholii i uczuciu niemocy przeciwstawił ideały zaczerpnięte z filozofii Fryderyka Nietzschego. Inspirację poglądami niemieckiego myśliciela zauważymy m.in. w sonecie Kowal. Bohater utworu uosabia fizyczną i duchową siłę, wolę działania; jest cyklopem, nadczłowiekiem. Poprzez ustawiczną pracę nad własnym wnętrzem zmierza ku doskonałości. Symbolizując potęgę ducha, stanowi wyraźną przeciwwagę dla wypalonych nerwowców. 

Reklama

Podkreślić w tym miejscu należy, że fascynacja myślą Nietzschego nie była bezkrytyczna. Staff nie akceptował niechęci filozofa do etyki chrześcijańskiej (objawiającej się w pogardzie dla litości, sprawiedliwości, altruizmu oraz w teorii względności dobra i zła). Opowiadał się za nietzscheanizmem rozumianym jako aktywizm, dążenie do wewnętrznego ładu. Wbrew pozorom Staffowi nie udało się całkowicie wyzwolić od melancholii i obowiązujących mód artystycznych. W debiutanckim tomie widnieją również utwory wyciszone, nastrojowo-refleksyjne. Odnajdziemy je  także w zbiorze Dzień duszy, wydanym w 1903 r. Jednym z nich jest Deszcz jesienny, do złudzenia przypominający twórczość XIX-wiecznych dekadentów. W wierszu dominuje uczucie smutku, potęgowane przygnębiającą porą roku i ulewą. Podmiot liryczny rozmyśla o pogrzebie, cmentarzu, grobach. W jednej ze strof pojawia się wędrujący przez ogród szatan. Nie wytrzymuje on wszechobecnego smutku, kładzie się na kamieniach i płacze. 

W Deszczu jesiennym zauważymy wyraźne wpływy poetyki impresjonistycznej. Staff stara się uchwycić chwilę, oddać niepowtarzalność nastroju. Z wielką maestrią stosuje onomatopeje i instrumentację głoskową. Zupełnie inny charakter posiada tom Ptakom niebieskim (1905). Dokonuje się w nim wyraźny zwrot ku postawie franciszkańskiej. Poeta odrzuca pesymizm, zachwyca się pięknem świata, głosi kult prostoty, pokory oraz miłość do wszystkich żywych stworzeń (nawet do wroga). Gloryfikuje ciężką pracę i (deprecjonowaną przez modernistów) codzienność. Ideałem staje się dlań, wolne od zgiełku i pędu ku karierze, życie na wsi. Świadomość tę wyraża m.in.  utwór  Pokój wsi. Staff przeszedł do historii literatury polskiej jako najwybitniejszy przedstawiciel neoklasycyzmu. Fascynację filozofią i sztuką starożytną zauważymy w zbiorach Gałąź kwitnąca (1908), Uśmiechy godzin (1910).  

Przejawia   się ona w oszczędności środków stylistycznych, ideale surowego piękna, prostocie oraz klarowności treści. Klasycyzm był dla Staffa nie tylko poetyką. Stano- wił on również postawę, polegającą na dążeniu do wewnętrznej harmonii, stoickim stosunku do nieszczęść i trosk. Odnotować warto, że autor Przedśpiewu zasłużył się jako tłumacz. Zawdzięczamy mu m.in. przekłady pism Fryderyka Nietzschego, utworów Goethego, Tomasza Manna. Przetłumaczył on także Kwiatki św.  Franciszka.

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama