Reklama

Maksym Gorki

Zwolennicy "bostroitielstwa" w literaturze i krytyce - Maksym Gorki (właśc. Aleksy Pieszkow, 1868-1936) i Anatol Łunaczarski (1875-1933) - próbowali zastąpić transcendencję Boga swoistą immanencją Stwórcy - wiarą w zbiorowość ludzką, w "niezliczony lud świata", obdarzony niezwykłą energią i potencjalnie posiadający niepospolite możliwości kreacyjne. Od 1902 r. odgrywali oni rolę krzewicieli idealizmu "pozytywnego", głosząc ideał silnej osobowości, "człowiekoboga" czerpiącego swą moc ze wspólnoty z innymi ludźmi.

Ich "mistyczna" wiara w twórcze zdolności kolektywu sprawiła, że obaj zajęli po 1917 r. pozycje głównych protektorów życia umysłowego i ideologów w dziedzinie kul- tury bolszewickiej. Ludzkość, jak przekonywał Gorki w powieści Spowiedź (Ispowied’, 1908), jest powołana do stworzenia nowego Boga..., Boga piękna i rozumu, sprawiedliwości i miłości. W artykułach O cynizmie (1908) i Rozpad osobowości (Razruszenije licznosti, 1909)  oraz  powieści  Życie  człowieka  niepotrzebnego (Żyzn’ nienużnogo czełowieka, 1908) deklarował, że będzie nim patron wspólnoty, bliski ludzkim ideałom i tęsknotom, wyzwoliciel z jarzma metafizyki, "grabarz" indywidualizmu, odosobnienia. Jego zdaniem, literatura rosyjska, uprawiana niemal wyłącznie przez naigrawających się z wiary w rozum "błaznów społecznych", odzwierciedla rozpad osobowości, bankructwo aktywności i ducha twórczości prawdziwej. 

Reklama

W ukazanym przez Gorkiego wizerunku literackim i krytycznym "bogostroitielstwo" jako "wielka monistyczna idea socjalizmu" - to jedyne skuteczne remedium na atomizację społeczeństwa, jego zabobony, lęki, wahania. "Religia" ta, będąc apologią kolektywizmu, musi wykluczać swobodę jednostki, gdyż tą ostatnią - słabą i bezbronną w obliczu śmierci - ustawicznie targają sprzeczności, ścierają się w niej racje rozumu i serca, egoizm i korzyść osobista biorą górę nad altruizmem. Człowiek, który brzmi dumnie - to ogrom, początek wszystkiego,  jak  przekonywał  Satin w dramacie Na dnie (1902). Pisarzowi udało się wykorzystać i rozpropagować silnie zakorzenione w mentalności rosyjskiej emocje zbiorowe - pokrewne wierze religijnej, lecz wyzute z właściwej jej symboliki - dla stworzenia   proletariackiego  mitu "nadludzkości", która w odróżnieniu od istnienia osobniczego jest nieśmiertelna. 

Ów mit, spłycający i "demokratyzujący" Nietzschego, należy rozpatrywać w kategoriach taktycznego wybiegu, obliczonego na szybki oddźwięk ze strony mas - uciemiężonych i cierpiących niedostatek. Przykładów fascynacji Gorkiego abstrakcyjnym  Człowiekiem  i wiary weń jest wiele. Cała jego twórczość jest przepojona laickim humanizmem, duchem niezgody na źle urządzony świat społeczny, aktywizmem i rewolucyjnością. Przyszły lider realizmu socjalistycznego zupełnie nie rozumiał kultu religijnego, kierując całą zawziętość przeciwko instytucji Cerkwi prawosławnej - jak mniemał - reliktowi przeszłości pozwalającemu możnym tego świata sprawować kontrolę nad ludem i utrzymywać go w ciemnocie. Stąd brał się jego maksymalizm, wzorowany na anarchizmie i "religii praktycznej" Lwa  Tołstoja -  twórcy, którego szczerze wielbił. Młodość Gorkiego miała gorzki smak, stąd pseudonim pisarza (ros. gorkij -  gorzki). 

W wieku trzech lat stracił ojca, wychowywany był w domu dziadka Wasyla Kaszyrina - ubogiego farbiarza. Po śmierci matki w 1879 r. zakończył edukację na III klasie szkoły parafialnej, by odtąd przez 15 lat tułać się po kraju w poszukiwaniu pracy i chleba. Trudne doświadczenia lat młodzieńczych wycisnęły piętno na psychice przyszłego prozaika i dramaturga, określiły też tematy i idee twórczości. Jego "uniwersytetami" byli ubodzy robotnicy, kupcy, chłopi, włóczędzy (bosiacy), drobni przestępcy - ludzie prowincji rosyjskiej żyjący rojeniami o poprawie własnego losu. Wiedzę zdobywał dzięki uczestnictwu w nielegalnych kółkach narodnickich i grupach samokształceniowych. Wówczas zrodziła się jego wiara w lud, wielokrotnie wystawiana na ciężkie próby w dobie rewolucyjnych zawieruch (napisane w 1918 r. szkice Myśli nie na czasie - Nieswojewriemiennyje mysli były potępieniem bolszewików za przewrót październikowy - tragiczny w skutkach socjotechniczny eksperyment - a zarazem wnikliwym,  niezwykle  krytycznym  studium  mentalności  rosyjskiej).    

Sławę i uznanie przyniosły Gorkiemu trzy tomy Szkiców i opowiadań (Oczerki i rasskazy, 1898-99), powstałe na kanwie własnych obserwacji i przeżyć, następnie zaś powieść Foma Gordiejew (1899) opisująca dzieje młodego spadkobiercy kupieckiego, który wyłamuje się ze środowiska. W 1902 r. pisarz dostąpił zaszczytu honorowego członkostwa Akademii Nauk, ale car Mikołaj II zażądał usunięcia jego nazwiska z listy członków tej instytucji. W latach 1900-06 zwrócił się  ku  dramatopisarstwu.  Akcje  swych  sześciu  sztuk  umieszczał  Gorki w różnych środowiskach: mieszczańskim, robotniczym, inteligenckim, prowadząc ich wiwisekcję psychologiczną i społeczną. W 1906 r. powstała powieść polityczno-agitacyjna Matka (Mat’), poświęcona narodzinom ruchu robotniczego, która w czasach radzieckich uznana została za wzorzec realizmu socjalistycznego. 

Jako wnikliwy obserwator życia prowincji rosyjskiej Gorki dał się poznać w powieściach należących do tzw. cyklu okurowskiego: Miasteczko Okurów  (Gorodok  Okurow,  1909),  Życie  Matwieja  Kożemiakina   (Żyzn’   Matwieja Kożemiakina, 1911) oraz Wielka miłość  (Bolszaja  lubow’),  której  nie ukończył. Późniejsza jego twórczość w znacznym stopniu powielała znane już tematy i idee. Znaleźć w niej można jednak utwory wartościowe, wśród których na czoło wysuwają się obrazki z życia ludu włoskiego Baśnie włoskie (Skazki ob Italii, 1912) oraz powieść  Artamonow  i  synowie  (Dieło  Artamonowych, 1925), przedstawiająca poruszające dramatyzmem dzieje trzech pokoleń rodziny mieszczańskiej, która ulegając zniewoleniu przez dzieło własnych rąk i umysłów, degraduje się i rozpada. Natomiast największe rozmiarem dzieło pisarza - czterotomowa  powieść  Życie  Klima  Samgina  (Żyzń  Klima  Samgina, 1925-36) - przyniosło uproszczoną, nabrzmiałą fałszywą ideologią, koncepcję roli inteligencji rosyjskiej na przełomie XIX i XX   w. Wczesną prozę  Gorkiego,  propagującą  "nowy  romantyzm"  i utrzymaną w dwu konwencjach - baśniowo-alegorycznej  i realistycznej, należy uznać   za  najcenniejszą w jego dorobku. W pierwszej grupie mieściły się opowiadania opisujące niezwykłe, baśniowe niemal wydarzenia i niezwykłych    bohaterów, w których ideą przewodnią była "wzniosła ułuda" - hasło uskrzydlające, wzywające do aktywności i porzucenia "niskich prawd" w imię lepszego jutra. 

Charakter programu miało opowiadanie Czytelnik (Czitatiel, 1895-98), a do najbardziej  znanych  należały  Pieśń  o Sokole  (Piesnia  o Sokole,  1895)  oraz  Pieśń o Zwiastunie Burzy (Piesnia o Buriewiestnikie, 1900). Drugą, realistyczną konwencję  reprezentowała   natomiast   grupa   około   trzydziestu opowiadań o włóczęgach (m.in. Czełkasz, 1895; Konowałow, 1897;  Stadło  Orłowów  /  Suprugi Orłowy, 1897). W utworach o ludziach dna społecznego, czerpiących siłę duchową z kontaktów z przyrodą, zachowujących mimo niepowodzeń życiowych pełnię godności i szlachetności, Gorki wykazał się mistrzostwem analizy psychologicznej, wnikliwością spostrzeżeń, celnością opisu. W  bosiakach  pisarz widział obrońców prawdziwych wartości - zbezczeszczonych przez cywilizację i zagubionych przez Cerkiew, a także przyszłych "gospodarzy ziemi". Odrzucając  prawosławny  typ  religijności,  kładący  nacisk  na  pokorę, cierpliwość, łagodność i ascezę, Gorki przeciwstawił mu "wiarę autentyczną" - wiarę w człowieka i postęp, sugerującą ponadto, iż istnienie Boga zależy wyłącznie od predyspozycji psychicznych człowieka, od jego woli i ukierunkowania myśli, czyli że jest "wymysłem".

Tę właśnie koncepcję zgłosił Łuka - jeden z bohaterów głośnego dramatu Na dnie (1902) - uzależniając istnienie Boga od tego, czy się weń wierzy, czy nie wierzy. Rangę Gorkiego w życiu umysłowym doby modernizmu podnosi jego działalność organizacyjno-wydawnicza oraz autorytet, jakim cieszył się wśród współczesnych. W latach 1901-13 kierował prężnym wydawnictwem "Znanije" (Wiedza), skupiającym wybitne indywidualności twórcze (Leonid Andriejew, Aleksander Kuprin, Iwan Bunin). Otoczony był sławą pisarza-samouka, który do rosyjskiej elity twórczej dostał się tylko dzięki sile woli, wytrwałości i pracy. Uwiarygodniał więc mit kariery, jaką osiągnąć można niezależnie od przeciwności losu. 

Ów mit umacniało nieprzejednanie Gorkiego w zakresie obrony własnego programu estetycznego, wzorowanego na utrwalonym w XIX w. modelu literatury zaangażowanej. Przed przewrotem październikowym ten właśnie model popierali liczni pisarze o orientacji demokratycznej, dekretujący wierność metodzie realistycznej. Zyskiwali dzięki temu protektorat ze strony "Wielkiego Maksyma". Odchyleń od przyjętych zasad ideowych protektor jednak nie tolerował, piętnując odszczepieńców (m. in. L. Andriejewa, I. Bunina, którzy wkrótce wypracowali własną metodę twórczą) i dając tym wyraz własnemu autorytaryzmowi. Jego opinia o "szkodliwości" Dostojewskiego przyniosła sankcje, jakim w okresie stalinowskim została poddana twórczość tego klasyka (m.in. wycofanie z lektur szkolnych). 

Trwająca wiele lat nieobecność Gorkiego w Rosji  (w latach  1907-13  przebywał  na Capri  jako  emigrant  polityczny, w latach 20. osiadł w Sorrento; do kraju powrócił dopiero w 1931 r.) nie wpłynęła na osłabienie jego ekspansywności ideologicznej. Wobec pisarzy o orientacji modernistycznej zachowywał sceptyczny dystans, a jego sądy o niektórych symbolistach (np. o A. Błoku czy A. Biełym) są bez wątpienia chybione, płytkie i dyletanckie. W czasach radzieckich otaczała go jednak aura chwały i nieomylności. Oficjalne uwielbienie dlań osiągnęło apogeum w uchwale partii bolszewickiej z 1929 r., która uznała autora Matki za wielkiego pisarza rewolucyjnego

Na I Zjeździe pisarzy radzieckich w 1934 r. został wybrany honorowym przewodniczącym Związku. "Wielki Maksym" nie zmienił oblicza literatury przełomu  wieków,  choć jego autorytet był niepodważalny  w środowisku radykałów, którzy podchwycili hasła nawołujące do rozwiązania palących zagadnień chwili. Bogostroitielstwo było w tym zakresie jedną ze strategii walki, której celem było stworzenie "nowego Boga", "człowiekoboga". To on jako właściwy gospodarz ziemi - przekonywał Gorki w Spowiedzi - natchnie wszystkich "prawdziwą" wiarą - wielkim i twórczym uczuciem, uczuciem jedności ze światem i ludzkością. Propagowana przez Gorkiego "religia", ale już wyzuta z mistycznych naleciałości, okazała się fundamentem herezji utopizmu, jaką stał się bolszewizm.   

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama