Reklama

Niderlandy: od Erazma do Lipsjusza

Ożywienie humanistyczne w Niderlandach, promieniujące na Europę jako fenomen tzw. renesansu północnego, przejawiało się przede wszystkim dzięki literaturze łacińskiej i jej wybitnym twórcom. Można powiedzieć, że epokę tę otwiera wybitna postać Erazma z Rotterdamu, a zamyka sylwetka sławnego Belga, Justusa Lipsjusza, stanowiąca przejście do nowych już tendencji ideowych i stylistycznych.

Erazm z Rotterdamu (ok. 1469-1536), właściwie Gerhard Gerhards, syn księdza, augustianin (potem zwolniony ze ślubów przez papieża), humanista i filozof, to znakomita indywidualność doby odrodzenia, wielki autorytet epoki. Wiele podróżował i często zmieniał miejsce pobytu – studiował w Paryżu, był kilkakrotnie w Anglii, gdzie poznał Tomasza Morusa, studiował w Rzymie i Wenecji, przebywał też w rodzinnych Niderlandach, które opuścił ostatecznie w 1521 r., by osiąść w Bazylei. Uważał się głównie za teologa. 

Reklama

Z powodu niekonwencjonalnego wyrażania pewnych poglądów i zajmowania umiarkowanego, stanowiska w stosunku do reform, był zwalczany zarówno przez katolików, jak i przez protestantów. W 1504 r. wydał Podręcznik żołnierza Chrystusowego, w 1516 dedykował papieżowi Leonowi X swą edycję Nowego Testamentu, a pod koniec życia wydawał z komentarzem dzieła Ojców Kościoła. Sławnym jego dziełem były Rozmowy potoczne (Colloquia familiaria, 1518), pomyślane jako coś w rodzaju moralizujących „rozmówek łacińskich” – uczyły zarówno przydatnych w konwersacji zwrotów, jak i reguł pobożnego życia. 

Często występowały w nich jednak elementy satyry (obejmującej również duchowieństwo, szczególnie zakony żebracze) i barwne obrazki obyczajowe. Ogromnie popularne były także opracowane przez Erazma Adagia – zbiór opatrzonych komentarzem przysłów i powiedzeń; w 1500 r., gdy ukazało się pierwsze wydanie, było ich 800, w 1508 – już ponad 4000. Najbardziej znana jest Pochwała głupoty (Moriae encomium), wydana w 1511 r. i dedykowana Morusowi.

Erazm był autorem jeszcze innych traktatów i dialogów, a także ogromnej liczby listów wymienianych z dostojnikami i uczonymi z całej Europy, także z Polakami (Zygmunt Stary, Andrzej Krzycki, Piotr Tomicki). Myśl Erazma wywarła ogromny wpływ na humanistów Europy. W Krakowie w czasach Zygmunta Starego zawiązał się krąg miłośników wielkiego rotterdamczyka. W 2. połowie XVI wieku korzystali z jego myśli różni polscy autorzy, m.in. Rej i Kochanowski.

W dziedzinie dramatu odznaczył się Georgius Macropedius (właśc. Joris van Lanckvelt, 1475-1558), twórca wielu dydaktyczno-moralizatorskich sztuk, przede wszystkim moralitetu Hecastus (Każdy), a także działający właściwie w Niemczech Wilhelm Gnaphaeus (1493-1568), autor ogromnie popularnej (także w Polsce, gdzie przełożono ją już w 1547) komedii o synu marnotrawnym Acolastus.

Na niwie liryki błyszczy talent flamandzkiego poety Jana Secundusa (Jean Everaerts, 1511-36), naśladowcy Katullusa w cyklu epigramatów Pocałunki, twórcy licznych elegii, listów poetyckich i pieśni. Ten wybitny autor nowołaciński znalazł naśladowców pośród Holendrów (Jan van der Does) i Flamandów (Jan Lernout), sławili go poeci francuskiej Plejady.

Justus Lipsjusz (Joest Lips, 1547-1606), „światło i podpora Europy”, wydawca Seneki i komentator Tacyta, twórca nowego stylu w łacińskiej retoryce, zamykając nowołacińską literaturę renesansu uważany jest za twórcę łacińskiego baroku. Ten wybitny filolog flamandzki, wykładowca w Lejdzie i Lowanium, wyłożył zasady neostoicyzmu chrześcijańskiego w dziele De constantia (1584). 

 Pisał o antycznych stoikach, o Chrystusowym krzyżu (De cruce), o wspaniałościach Rzymu. W swych tekstach podejmował często refleksję nad marnością człowieka wobec Nieskończoności. Napisał wiele listów, będących częstokroć retorycznymi opracowaniami określonych zagadnień (pochwała podróży, wyższość wsi nad miastem itp.).

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama