niem. Anti-Blockier-System
samochodowy system zabezpieczający przed poślizgiem kół pojazdu (samochodu, motocykla) przy hamowaniu; składa się z trzech głównych elementów: zespołu elektronicznych czujników umieszczonych zwykle w piastach kół, automatycznego zespołu sterującego oraz zespołu tzw. modulatorów, tj. zaworów elektromagnet.; jeżeli pojawia się sygnał świadczący o blokowaniu się koła, zespół sterujący powoduje za pomocą modulatora zmniejszenie siły hamowania; jeżeli kierowca nadal naciska na hamulec ciśnienie w obwodzie znowu wzrasta i system powtarza operację (nawet kilkadziesiąt razy na minutę); efektem jest realizowane automatycznie i z dużą częstotliwością hamowanie pulsacyjne. ABS na śliskich nawierzchniach zmniejsza drogę hamowania i umożliwia zachowanie kontroli nad torem jazdy; na nawierzchniach suchych nie skraca drogi hamowania, ale zapobiegając blokowaniu się kół zmniejsza zużycie opon. Pierwsze systemy antypoślizgowe montowane były w ciężarówkach z układem hamulcowym wykorzystującym sprężone powietrze; ABS pojawił się na rynku 1978 w najdroższych modelach Mercedesa i BMW.