Reklama

ABS

niem. Anti-Blockier-System

samochodowy system zabezpieczający przed poślizgiem kół pojazdu (samochodu, motocykla) przy hamowaniu; składa się z trzech głównych elementów: zespołu elektronicznych czujników umieszczonych zwykle w piastach kół, automatycznego zespołu sterującego oraz zespołu tzw. modulatorów, tj. zaworów elektromagnet.; jeżeli pojawia się sygnał świadczący o blokowaniu się koła, zespół sterujący powoduje za pomocą modulatora zmniejszenie siły hamowania; jeżeli kierowca nadal naciska na hamulec ciśnienie w obwodzie znowu wzrasta i system powtarza operację (nawet kilkadziesiąt razy na minutę); efektem jest realizowane automatycznie i z dużą częstotliwością hamowanie pulsacyjne. ABS na śliskich nawierzchniach zmniejsza drogę hamowania i umożliwia zachowanie kontroli nad torem jazdy; na nawierzchniach suchych nie skraca drogi hamowania, ale zapobiegając blokowaniu się kół zmniejsza zużycie opon. Pierwsze systemy antypoślizgowe montowane były w ciężarówkach z układem hamulcowym wykorzystującym sprężone powietrze; ABS pojawił się na rynku 1978 w najdroższych modelach Mercedesa i BMW.

Reklama

Podobne hasła:

  • ABS, (chem.) odporne na ścieranie...
  • ABS-1, skrót od absolutny...
  • ABS-2, skrót od absolutny...

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama