kolejka wąskotorowa wybudowana w latach 90. XIX wieku przez austr. przedsiębiorców z udziałem finansowym miasta Lwowa, z myślą o transporcie drewna; początkowo na trasie Nowy Łupków – Majdan k. Cisnej (dł. 25 km), potem wydłużona do Kalnicy; szer. torów 760 mm (jak w całej monarchii austr.-węg.); zniszczona w pocz. I woj. świat., odbudowana 1918; podczas II woj. świat. zmodernizowana przez Niemców (zmiana rozstawu szyn na 750 mm i częściowo trasy – w miejsce Kalnicy, przez Przysłup do Wetliny i Moczarnego); pod koniec wojny jako szlak strategiczny wykorzystywana przez czołgi jeżdżące po torach, zniszczona; 1950 odbudowana, 1963 udostępniona także dla ruchu pasażerskiego; 1994 wskutek nieopłacalności wyłączona z eksploatacji; 1997 przywrócono ruch turystyczny na trasie z Cisnej do Przysłupia.
BIESZCZADZKA KOLEJKA LEŚNA
Urządzenia techniczne