Reklama

BRAZYLIJSKA SZTUKA

Reklama

w okresie prekolumbijskim sztuka na terenach ob. Brazylii stała na niskim poziomie artyst.; wyróżniały się 3 ośrodki: w dorzeczu Amazonki (ryte i malowane rysunki naskalne, ceramika, nagrobki), na płaskowyżu centralnym (ryty naskalne i kamienne maczugi) i w regionie płd. (urny, figurki kultowe, kamienne siekiery). Od XVI w. pod wpływami portug. rozwijała się sztuka kolonialna; powstawały budowle warowne, sakralne i świeckie (rezydencje i pałace), początkowo o prostych i surowych formach, w XVII i XVIII w. o bogatej dekoracji, stanowiącej połączenie churrigueryzmu, rokoka i miejscowych motywów zdobniczych (kośc. w Salvadorze i Recife). W 2. poł. XVIII w. działa architekt i rzeźbiarz A.F. Lisboa, zw. Aleijadinho; od niego pochodzi styl aleijadinho, który reprezentują dwuwieżowe kościoły o barwnych kamiennych detalach i bogatej dekoracji wnętrz (Ouro Preto, Săo Joăo del Rey). Domy mieszkalne wznoszone na wzór portug. i hiszp. posiadały patia, loggie, balkony i okładziny z płytek azulejos. W malarstwie i rzeźbie od XVII w. dominowała tematyka rel. (szkoły w Salvadorze i Recife), rozwijało się też malarstwo portretowe i batalistyczne (A.J.F. Velasco, Cunha, J.L. de Carvalho. W XIX w. wpływy architektury i sztuki franc. klasycystycznej, potem akademicko-eklektycznej; wyróżniają się arch. A.G. de Montigny, malarze M. de Arcuijo Porto Alegre i J.F. de Almeida, rzeźbiarz M. Ferrez. W XX w. Brazylia staje się krajem przodującym w Ameryce Łacińskiej w dziedzinie architektury, oprócz miejscowych tworzą tam znakomici architekci amer. i eur., powstają nowoczesne obiekty o dynamicznie ukształtowanych bryłach, nowatorskich rozwiązaniach konstrukcyjnych, powiązane z krajobrazem, nawiązujące do regionalnych tradycji; działają L. Costa, O. Niemayer, A. Reidy, R. Levi, J. Moreira, także polski arch. L. Korngold; znaczące realizacje: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Rio de Janeiro (A. Reidy), kość. św. Franciszka w Pampulha (O. Niemeyer), nowa stolica Brasília (L. Costa, O. Niemeyer, 1955-60), zespół mieszkaniowy Eduardo-Guinle-Park w Rio de Janeiro (L. Costa). W sztukach plast. pojawiły się: impresjonizm, postimpresjonizm, potem ekspresjonizm, surrealizm, abstrakcja; gł. przedstawiciele malarstwa: E. Visconti, C. Portinari, L. Segall, A. Valpi; rzeźby: B. Biorgi, E.de Fiori.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama