(1926-73)
rzeźbiarka, wojnę spędziła wspólnie zmatką wgettach iw obozach koncentracyjnych. Po studiach wPradze przebywała wParyżu, skąd w1951 wróciła do Polski. Próbowała włączyć się wnurt ówczesnej sztuki, aposzukując własnej drogi twórczej wkońcu latach 50. zaczęła tworzyć abstrakcyjne, organiczne prace (Pierwsza miłość, Ekshumowany, Maria Magdalena), które odznaczały się ekspresją ioryginalnością. Na początku lat 60. zrobiła odlewowy montaż portretowy własnej twarzy (Portret zwielokrotniony), rozpoczęła nowy nurt pracy zodlewami własnego ciała. Pobyt we Francji od 1963 umożliwił jej pracę wnowych wówczas materiałach poliestrze ipoliuretanie. W1968, po ujawnieniu choroby nowotworowej, nastąpił kolejny przełom wtwórczości Sz., jej coraz bardziej abstrakcyjne prace nabierały dramatyczności izwątpienia, wielkie poliestrowe żywiczne bryły zawierały fotografie (cykle: Tumeurs, Pogrzeb Aliny), także zatopione wżywicy dżinsy, gazety, koszule. Wostatnich latach życia powstał optymistyczny, organiczny iekspresyjny cykl Zielnik, wktórym artystka utrwalała wwinylu ipoliestrze fragmenty odlewów ciała syna. Twórczość Sz. należy do najoryginalniejszych zjawisk wrzeźbie współcz., łączy poszukiwanie możliwości tworzywa, nowoczesność formy zgłęboką egzystencjalną refleksją nad nietrwałością ikruchością życia ibiologicznością powłoki ciała. Duży zbiór prac Sz. znajduje się wMuzeum Sztuki Współczesnej wŁodzi.
- SZAPOCZNIKOW, Alina (1926-73)
- ALINA, Pochodzi od bardzo popularnego...