Reklama

"BATORY"

najsłynniejszy polski transatlantyk, zwodowany 1935 we włoskiej stoczni w Monfalcone k. Triestu, wybudowany z myślą o obsłudze ruchu pasażerskiego i emigracyjnego z Polski do USA; inwestorem było Pol. Transatlantyckie Tow. Okrętowe S.A.; motorowiec o pojemności 14,3 tys. BRT, rozwijał prędkość ok. 18 węzłów, dł.160 m; dość luksusowy jak na owczesne warunki posiadał 760 miejsc w dwóch klasach (III i turystycznej); wyposażony m.in. w basen kąpielowy, salę gimnastyczną, czytelnię z biblioteką; elementy wystroju wykonali wybitni pol. artyści: J. Cybis (bar amerykański), Z. Stryjeńska (salon dancingowy), srebrny ołtarz w salonie A – W. Jastrzębowski i A. Kenar, weranda – S. i B. Brykalscy; załoga liczyła ok. 300 osób, pierwszym kapitanem był Eustazy Borkowski; 11 V 1936 ms "Batory" po raz pierwszy zawinął do Gdyni i w tydzień później ruszył do Nowego Jorku (podróż trwała 9 dni); po wybuchu wojny (która zastała go w pobliżu Nowej Fundlandii) przekształcony w transportowiec, uczestniczył w kampanii norweskiej, w ewakuacji sił alianckich z Francji, przewoził zasoby Banku Anglii i pol. arrasy do Kanady, służył desantowi alianckiemu w Oranie, dwukrotnie wykorzystany jako "dom dziecka" (m.in. wokół 4 kontynentów przewiózł 500 dzieci do Australii); 1946 odrestaurowany w stoczni w Antwerpii, przywrócony do funkcji turystycznych, bił rekordy frekwencyjne na szlaku do USA; 1948 skierowany na trasę do Indii, po 1956 kursował m.in. do Montrealu, Reykjaviku, na Spitsbergen, do Leningradu, na W. Kanaryjskie i Maderę; 1968 zastąpiony przez ; 1971 złomowany w Hongkongu.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama