(1909-98)
biznesmen amer.; założyciel (wspólnie z bratem Mauricem, zm. 1971) najw. w świecie sieci restauracji szybkiej obsługi (samoobsługowych); przedsięwzięcie zainicjowane w latach 40. w USA, w związku z rozbudową autostrad, z myślą o zmotoryzowanych; początkowo podawano wyłącznie frytki, napoje gazowane i kotlety mielone, z czasem w nieskazitelnie czystych lokalach pojawiły się koktajle mleczne i ciastka; 1961 przedsiębiorstwo sprzedane Rayowi Krocowi, który nadał mu wymiar globalny (30 tys. restauracji w 121 krajach; 46 mln konsumentów dziennie; w Polsce na pocz. 2005 roku sieć 247 restauracji, zatrudniających ponad 10 tys. osób); restauracje McDonald'sa postrzegane są w świecie, obok coca-coli jako symbol amer. imperializmu cywilizacyjnego, oskarżane też o propagowanie niezdrowego stylu odżywiania (m.in. 2004 film Super Size Me, którego 17-letni bohater żywił się wyłącznie w restauracjach McDonald'sa, zyskując podczas miesiąca na wadze 12 kg), który jest przyczyną otyłości amer. społeczeństwa.