Reklama

SKRZYDŁO

jeden z podstawowych elementów konstrukcyjnych samolotu (szybowca), sztywno związany z kadłubem; pełni funkcję płata nośnego, tj. wytwarza siłę nośną pozwalającą na zrównoważenie ciężaru oraz sił bezwładności statku; stosowane parami, symetrycznie względem osi podłużnej i pionowej samolotu; mogą być mocowane do kadłuba na różnych wysokościach (samolot), prostopadle do jego osi lub skośnie - z odchyleniem do tyłu, co korzystnie zmienia własności aerodynamiczne, z lekkim wznosem lub spadkiem w kierunku pionowym. Siła nośna powstaje podczas ruchu statku powietrznego dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu s. w przekroju poprzecznym (aerodynamiczny profil); s. pracuje poprawnie w ograniczonym zakresie kątów natarcia (przy ustawieniu pod zbyt dużym kątem w stosunku do kierunku ruchu strugi powietrza traci właściwości nośne); istotne rozszerzenie dopuszczalnego zakresu kątów natarcia płata (tym samym skrócenie startu i lądowania) uzyskuje się przez wyposażenie s. w tzw. skrzela skrzydłowe (ruchome lub nieruchome) - rodzaj wzdłużnego przecięcia s. w jego przedniej części, tworzącego odpowiednio ukształtowaną szczelinę zmieniającą sposób przepływu strugi powietrza, likwidującą zawirowania przyścienne i zwiększającą siłę nośną; wzdłuż tylnej krawędzi s. (krawędź spływu) umieszcza się część ruchomą, zw. klapą, która wychylona o niewielki kąt zwiększa siłę nośną (korzystne przy starcie), a wychylona pod dużym kątem zwiększa opór i działa jak hamulec (skraca lądowanie); skrzela i klapy należą do tzw. urządzeń supernośnych samolotu; niekiedy konstrukcja s. umożliwia ich składanie podczas postoju (np. w hangarach lotniskowców) lub w locie (s. o zmiennej geometrii); na s. umieszcza się elementy urządzeń sterujących (np. lotki), wewnątrz nich - zbiorniki paliwa, silniki, podwozie itp.

Reklama

Powiązane hasła:

DELTA, JĘTKI, LATAJĄCE SKRZYDŁO

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama