doprowadzenie do tłokowego silnika spalinowego mieszanki palnej (w silnikach o zapłonie iskrowym) lub powietrza (w silnikach o zapłonie samoczynnym) pod ciśnieniem wyższym od atmosferycznego. D. jest stosowane dla zwiększenia mocy i sprawności silnika. Wzrost mocy uzyskany przez d., wyrażony w procentach mocy nominalnej silnika, nosi nazwę stopnia doładowania. Rozróżnia się: d. bezsprężarkowe, możliwe do uzyskania przy odpowiednio dobranej długości przewodu ssącego, polegające na wykorzystaniu fal ciśnienia powstających w przewodzie wlotowym na skutek okresowej pracy silnika; d. sprężarkowe mechaniczne (d. mechaniczne) za pomocą sprężarki napędzanej od wału korbowego; d. sprężarkowe za pomocą turbosprężarki (turbodoładowanie), tj. sprężarki napędzanej przez turbinę, której ruch wymuszony jest energią spalin wychodzących z silnika. Jednostkowe zużycie paliwa przy d. może być większe niż bez d., szczególnie przy małych i średnich obciążeniach. D. może być realizowane w sposób ciągły lub też układ d. może być włączany okresowo.
- CYBERNETYCZNY MODEL, maszyna odtwarzająca...
- SPALINOWY SILNIK TŁOKOWY, silnik cieplny, w którym...