układ elementów łączących koła jezdne z ramą lub nadwoziem samonośnym pojazdu; ma za zadanie łagodzić wstrząsy i uderzenia wywołane nierównościami drogi, oddziaływaniem siły napędowej, siły hamowania i sił bocznych, a jednocześnie określać ściśle ruchy osi i mostu napędowego, a w przypadku z. niezależnego - także kół, względem ramy lub nadwozia samonośnego. W skład z. wchodzą elementy sprężyste (np. resory), elementy tłumiące drgania (amortyzatory), zmniejszające boczne przechyły pojazdu na zakrętach (stabilizatory) oraz elementy prowadzące (wodzące). Rozróżnia się: z. zależne (inaczej sztywne), w którym koła pojazdu osadzone są na końcach sztywnej osi lub mostu napędowego (stosowane gł. w samochodach ciężarowych, autobusach, coraz rzadziej w samochodach osobowych) oraz z. niezależne, to jest takie, w których każde koło połączone jest, za pośrednictwem elementów z., oddzielnie z ramą lub nadwoziem samonośnym, dzięki czemu zmiana położenia jednego koła w wyniku najechania na nierówność drogi nie wpływa bezpośrednio na zmianę położenia drugiego koła tej osi (stosowane w pojazdach terenowych, samochodach osobowych prawie zawsze jako z. przednie i coraz powszechniej także jako z. tylne).
- KOCZ, czterokołowy pojazd...
- ZWROTNICZY MECHANIZM, mechanizm związany bezpośrednio...
- LOTNIA, skrzydło Rogalla