Paul (1895-1963)
kompozytor i altowiolista niem., jeden z najwybitniejszych kompozytorów XX w.; od 1938 mieszkał w Szwajcarii, Turcji, od 1940 w USA, gdzie wykładał na uniw. Yale oraz Harvarda; 1953 osiedlił się w Szwajcarii; współorganizator festiwali muzyki kameralnej w Donaueschingen (1921-26) i Baden-Baden (1927-29); początkowo pozostawał pod wpływem neoromantyzmu i ekspresjonizmu, w późniejszym okresie zwrócił się w stronę linearyzmu i form polifonicznych, nawiązując do dzieł J.S. Bacha i M. Regera; dążył do nowoczesnego kształtu polifonii opartej na harmonice niefunkcyjnej, przy zachowaniu zasady ścisłej tonalności; opery (m.in. Mörder, Hoffnung der Frauen, Das Nusch-Nuschi, przeznaczona dla marionetek, Sancta Suzanna, Mathis der Maler, oparta na biografii H. Grünewalda, The Long Christmas Lunch); balety (m.in. Der Dämon, Nobilissima Visione, Cztery temperamenty), symfonia Die Harmonie der Welt, koncerty na różne instrumenty z towarzyszeniem orkiestry, oratorium Das Unaufhörliche, kantaty, pieśni, muzyka kameralna, fugi i preludia na fortepian.
- SHIMMY, (muz.)
- NEUE SACHLICHKEIT, Nowa Rzeczowość
- OSTINATO, wielokrotnie powtarzająca...