Reklama

Toulouse-Lautrec Henri de

(1864-1901)

franc. malarz, rysownik, grafik, przedstawiciel postimpresjonizmu. Pochodził zbogatej arystokratycznej rodziny; wcześnie zaczął malować konie; po wypadku wdzieciństwie został kaleką. Pierwszym nauczycielem malarstwa był przyjaciel rodziny R. Princeteau, co miało ważny wpływ na twórczość T.-L., podobnie jak późniejsze spotkanie zVan Goghiem ipoznanie dzieł Degasa oraz rycin jap. ifotografii. Poznał litografię ijako pierwszy miał wystawę prac wykonanych wtej technice. Obdarzony wielkim talentem plastycznym, wykorzystywał wszystkie techniki malarskie (olej, akwarele, pastele, gwasz). Wobrazach T.-L. dominował zawsze rysunek, alinia określała kształty. Pasjonował się końmi iczęsto je malował, lecz najczęstszym tematem były sceny zkabaretów (np. A. Bruanta, Moulin Rouge), nocnych lokali; malował gwiazdy tych lokali, np. J. Avril, La Goulue, Y. Guilbert. Mistrz obserwacji: szybką, lekką kreską wyrażał cechy, wyraz twarzy, rytm, ruch, czasem zlekką karykaturą chwytał indywidualność modela ijego charakter, np. Tańcząca Jane Avril, Marcele Lender tańczy bolero. Znakomicie umiał wdyskretny sposób pokazać sceny intymne, np. Toaleta gdzie zsyntetycznym wyczuciem podkreślił formę, oraz niezwykle zmysłowy inastrojowy olej Naga kobieta. Nawet wobrazach, wktórych płaszczyzny koloru dzielą iokreślają przestrzeń, rysunek dominuje nad obrazem, np. Garderoba przy Rue des Moulins czy Chau-U-Kao wswojej garderobie, wktórych wykorzystał znakomicie czyste barwy. Bezpośrednią linią określał kształty. Stosował fotograficzną wizję modeli. Robił plakaty, zajmował się również grafiką książkową, przygotowywał albumy litografii. Jego zwięzły rysunek jest bliski karykaturze apłynna linia itematy nocnego życia ikobiet wprowadzają wświat secesji. Twórczość T.-L. wywarła duży wpływ na sztukę secesji irozwój plakatu artystycznego wXX w.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama