Reklama

TARGI MIĘDZYNARODOWE

znane od starożytności spotkania wytwórców towarów, kupców i nabywców; dawniej pn. jarmarki; rozwinęły się w Europie średniowiecznej w miastach przy gł. szlakach handlowych w stałych terminach dorocznych; miały znaczenie dla dużych obszarów kontynentu (np. w XII-XIII w. jarmarki w Szampanii), czasem nawet wykraczały poza kontynent (wczesnośredniowieczne jarmarki na Bliskim Wschodzie, wiążące handel europejsko-azjatycki); wśród ważniejszych były jarmarki w Antwerpii, Florencji, Kolonii, Lipsku, Lyonie, Sewilli; w Polsce od XIII w. (Gdańsk, Wrocław), rozwinęły się w XV-XVI w. (Gniezno, Lublin i in.); istniały też t.m. ograniczone do mniejszych obszarów produkcji i handlu; od XIX w. jarmarki przekształcały się we współczesne t.m. z wystawiennictwem próbek i wzorów produkcji, a handel masowy przejęły giełdy towarowe; nowoczesne t.m. zapoczątkował Lipsk, ich rozwój był największy w pierwszych 25 latach XX w. (liczba t.m. z ok. 20 wzrosła do 450, ale do II woj. świat. pozostało 50-60); po wojnie rozwinęły się targi branżowe i naukowo-techniczne; największe ekspozycje: Barcelona, Berlin, Bogota, Brno, Chicago, Düsseldorf, Frankfurt n. Menem, Hamburg, Hanower, Johannesburg, Kolonia, Lipsk, Londyn, Mediolan, Monachium, Nowy Jork, Osaka, Paryż, Singapur, Sydney, Tokio, Toronto, Wiedeń; w Polsce od 1925 Międzynar. Targi Poznańskie, od 1957 Międzynar. Targi Książki w Warszawie, od 1982 Targi Morskie "Baltexpo" w Gdańsku; ponadto od 1990 szereg międzynar. imprez targowych o charakterze lokalnym, dla kontaktów bilateralnych.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama