Reklama

grupa społeczna

co najmniej trzy osoby połączone względnie trwałymi więziami społ. powstałymi w wyniku uświadamianych i odczuwanych wspólnych wartości, potrzeb i interesów; oddzielone od innych zbiorowości społ. wyraźną zasadą odrębności (tzn. tym, co ją różni od innych grup i zbiorowości) wyrażającą się w poczuciu solidarności i świadomości. Poczucie odrębności może kształtować się na gruncie różnic terytorialnych, ideologicznych, religijnych, a także może być związane z odmiennym stylem życia lub zainteresowaniami. Ze względu na wielkość, g.s. dzieli się na: a) małe, liczące nie więcej niż kilka lub kilkanaście osób (np. rodzina, g. rówieśnicza), oraz b) duże o złożonej strukturze, składające się z różnych podgrup (np. klasa społeczna, warstwa społeczna, g. zawodowa). Ze względu na typ więzi społecznych wyróżnia się: a) g. pierwotne, które charakteryzują się więzią opartą na kontaktach osobistych i postawach emocjonalnych (np. rodzina, g. rówieśnicza, naród), b) wtórne - oparte na więziach formalnych i rzeczowych (np. partia polityczna). Ze względu na stopień sfor-

Reklama

malizowania wyróżnia się a) g. formalne,

których struktura, cel i normy są ściśle określone (np. organizacje, rodzina), b) nieformalne, połączone wspólnotą interesów osób pozostających w bezpośrednich, niesformalizowanych interakcjach (np. subkultury młodzieżowe).

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama