Reklama

podmiot polityki

uczestnik życia polit., który podejmuje działania zmierzające do realizacji potrzeb, wartości

Reklama

i interesów przez sprawowanie bądź współsprawowanie władzy politycznej lub przez wpływ na podejmowanie decyzji politycznych. Wpływ ten może mieć charakter formalny - zgodny z obowiązującymi w danym państwie przepisami lub nieformalny - pozostający poza przyjętymi regulacjami (np. działalność nielegalnej partii politycznej). Wśród p.p. wyróżnia się: p. ostateczne - wszelkie grupy społ. zespolone wspólnotą interesów i dążeń (np. naród, klasy, warstwy, grupy narodowościowe, demograficzne (np. mężczyzni, kobiety), wspólnoty lokalne. Są one głównym źródłem polityki; 2. p. bezpośrednie - instytucje i organizacje polit. Zajmują się działalnością organizatorską i polityczną, uczestniczą w rządzeniu i sprawowaniu władzy, realizują interesy i polit. dążenia wielkich grup społ., np. partie polityczne, związki zawodowe, administracja publiczna, grupy interesu, grupy rządzące itp.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama