Reklama

postawa

jeden ze składników osobowości - względnie stała gotowość jednostki do reagowania w określony sposób (np. sympatia, wrogość, współpraca, wymiana myśli, udzielanie pomocy, pocieszanie itp.) na odpowiednie obiekty (ludzie, rzeczy, zwierzęta) oraz idee. Każda p. składa się z trzech wzajemnie powiązanych elementów: 1. poznawczego, oznaczającego całokształt wiedzy i przekonań dot. obiektu np. w skład postawy rel. może wchodzić wiedza o historii kościoła, jego społ. roli oraz przekonania dot. istnienia Boga; 2. emocjonalnego, obejmującego uczucia wobec danego obiektu, takie jak np. radość, miłość, zachwyt, szacunek oraz ich przeciwieństwa; 3. zachowania (zwane komponentem behawioralnym), składa się z reakcji ekspresyjnych (mimicznych, pantomimicznych), wokalnych, słownych (w formie opinii) i działań ukierunkowanych na cel (pomoc, opieka, przeszkadzanie, unikanie). Te 3 elementy przejawiają się

Reklama

w każdej p., ale w różnych proporcjach np. w p. ucznia wobec szkoły dominuje element poznawczy, natomiast matki wobec dziecka emocjonalny. W socjologii stosunków polit. stosowany jest termin p. polityczna - stały stosunek jednostki do polityki, systemu politycznego i jego składników (np. grup, organizacji, elit, przywódców). Stanowi to formę świadomości polit., która kształtowana jest pod wpływem edukacji politycznej.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama