Reklama

system wyborczy

procedura ustalania wyników wyborów poprzez przeliczanie liczby oddanych głosów na poszczególne partie (lub kandydatów) w uzyskane przez nie mandaty. Wyróżnia się dwa podstawowe s.w.: 1. większościowy - mandat zdobywa ten spośród kandydatów, który uzyskał więcej głosów niż inni. Występuje on w postaci: a) s.w. większości bezwzględnej, warunkiem wyboru jest otrzymanie przez kandydata więcej niż połowy wszystkich ważnych głosów

Reklama

w okręgu wyborczym; w Polsce obowiązuje w I turze wyborów prez.; b) s.w. większości względnej, mandat otrzymuje ten kandydat, który uzyskał większą liczbę głosów niż inni (w tym systemie przeprowadzane są wybory do Senatu RP); 2. s.w. proporcjonalny - stosowany w okręgach wielomandatowych, polega na tym, że rozdziału mandatów pomiędzy partie (lub ugrupowania) dokonuje się proporcjonalnie do liczby (odsetka) uzyskanych przez nie głosów (np. wybory do Sejmu RP). Podział mandatów ustalany jest wg metody d'Hondta bądź Sainte-Lague. Zastosowanie s.w. proporcjonalnego wiąże się często z istnieniem list państw. oraz tzw. progów wyborczych. Zob. też prawo wyborcze.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama