Reklama

PRZEDSZKOLE

instytucja opiekuńczo-wychowawcza dla dzieci od 3 roku życia do rozpoczęcia obowiązku szkolnego (w Polsce dzieci w wieku 6 lat objęte są powszechnym wychowaniem przedszkolnym - tzw. zerówka); gł. cele wychowawcze p. to przygotowanie dziecka do nauki szkolnej, ułatwienie i kontrola właściwego rozwoju umysłowego, fizycznego i emocjonalnego, wprowadzenie do warunków współżycia w grupie społ.; nadto badania dowodzą, że okres przedszkolny decyduje o przyszłym rozwoju jednostki, jest też skutecznym narzędziem profilaktyki społecznej; funkcja opiekuńcza nabiera znaczenia podstawowego w przypadku pracy zawodowej obojga rodziców; pierwsze p., gł. dla ubogich dzieci, działały we Francji od końca XVIII w.; w XIX w. rozwinęły się tzw. ogródki dziecięce, które zgodnie z teorią ich twórcy F.W.A. Fröbla (stąd dawna nazwa p. - "freblówka") miały prowadzić działalność dydaktyczną na wzór ogrodnika, pielęgnującego rośliny; później duży wpływ na kształt wychowania przedszkolnego miały prace O. Decroly'ego i M. Montessori; w Polsce pierwsze ochronki powstały w 1. poł. XIX w., a ich propagatorami byli m.in. T. Nowosielski, S. Jachowicz, A. Cieszkowski oraz autorka znakomitego programu pedagogicznego okresu przedszkolnego M. Weryho-Radziwiłłowiczowa; pod koniec lat 80. było 26,5 tys. przedszkoli; w roku szkolnym 2001/02 pozostało 8175; poza opieką przedszkolną pozostawało 837 tys. dzieci, z tego 532 tys. na wsi.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama