Reklama

HERBART

Johann Friedrich (1776-1841)

pedagog, psycholog, filozof niem.; prof. uniw. w Getyndze i Królewcu; z założeń tzw. realizmu epistemologicznego wyprowadził własną koncepcję psychiki jako zespołu wzajemnie na siebie oddziałujących jednostek, za które uznał wyobrażenia. Poglądy H. wywarły znaczny wpływ na późniejszy rozwój psychologii eksperymentalnej, etyki i estetyki w XIX w.; największe znaczenie posiada myśl H. w zakresie pedagogiki; jego teoria wychowania była pierwszym racjonalnym systemem wychowawczym, opartym na etyce i psychologii; teoria ta znajdowała u H. praktyczne zastosowanie w zasadach dydaktyki; naśladowcy jego poglądów (m.in. T. Ziller i W. Rein) stworzyli nurt w pedagogice zwany herbartyzmem, który stał się prawie oficjalną doktryną wychowawczą w wielu krajach europejskich i USA; prace m.in.: Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania; Wykłady pedagogiczne w zarysie.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama