Bohater i narrator dwóch powieści Luisa-Ferdinanda Celine’a "Podroż do kresu nocy" oraz "Śmierć na kredyt".
W Podróży do kresu nocy Ferdynand to student medycyny w Paryżu, wywodzący się z mieszczańskiej rodziny. Gdy wybucha I wojna światowa Bardamu zaciąga się do wojska, ale ujrzawszy na froncie tylko bezsensowną rzeź, traci wszelkie złudzenia. Teraz pragnie już tylko dostać się do niewoli niemieckiej (mimo odznaczenia za waleczność), a kiedy to się nie udaje, popada w depresję i wreszcie ucieka z Europy, tej oszalałej rzeźni.
Wyjeżdża do Kamerunu, gdzie pracuje jako urzędnik w kompanii handlowej. Okres wiary w uczciwość ma już za sobą. Finansowe nadużycia zmuszają go do ucieczki w dżunglę. Dociera w końcu do Ameryki (jako galernik na hiszpańskim statku). Po doświadczeniach w Afryce, które ukazały mu prawdziwe oblicze kolonializmu, teraz poznaje skutki wyrobniczej pracy. Zawiera przyjaźń z ludźmi z marginesu, z prostytutkami; najważniejsza z nich to znajomość z Molly. W końcu wraca do Paryża i kończy studia medyczne.
Jako lekarz pracuje wśród biedoty przedmieść paryskich, utwierdzając się w przekonaniu, że wszelka moralność jest frazesem, państwo i religia to mechanizmy ucisku, a cierpienie spotyka się tylko z powszechną obojętnością. Jego doświadczenia zamyka bezsensowna, krwawa śmierć znajomego, Leona Robinsona, zastrzelonego po prymitywnej kłótni przez kochankę.
W Śmierci na kredyt spotykamy Bardamu jako lekarza zatrudnionego w paryskiej klinice, przepełnionego głębokim pesymizmem, a również i niechęcią do siebie samego. Jego partnerką życiową jest robotnica Mirelle, a związek ich jest mocno przygnębiający. Bohater często wraca do wspomnień z dzieciństwa, w których nie ma nic krzepiącego. Życie jego najbliższych pełne było awantur, ojciec przewidywał, że bez wątpienia syn będzie złodziejem i zawsze groziły mu za coś baty.
Nie lepiej układały się kontakty rodziny z otoczeniem. Krótkie pozytywne doświadczenie pracy w gazecie i pomocy bezrobotnym kończy się wraz z samobójstwem redaktora - opiekuna. Retrospekcje dochodzą do momentu, w którym młody Bardamu postanawia zgłosić się do armii i wziąć udział w wojnie światowej. Ferdynand to w znacznej mierze porte-parole samego autora.