Główna bohaterka powieści, a następnie sztuki Alexandre’a Dumasa (syna) Dama Kameliowa.
Jej pierwowzorem była Alfonsyna Plessis (używająca nazwiska Duplessis), ekskluzywna paryska kurtyzana, kochanka Dumasa, ale zarówno jej postać, jak i okoliczności romansu uległy w obu, utworach znacznej idealizacji.
Małgorzata to kurtyzana słynna z urody, ale i nieszczęśliwa, szukająca w hulaszczym trybie życia zapomnienia o samotności i nękającej ją gruźlicy; znana z tego, iż nie uznaje innych kwiatów poza kameliami. Pod wpływem uczucia młodego Armanda Duvala postanawia porzucić dotychczasowy tryb życia i osiąść na wsi; ponieważ jednak Armand jest niezamożny, a Małgorzata przyzwyczajona do kosztownego życia, wkrótce pojawiają się problemy finansowe, którym Małgorzata usiłuje zaradzić, sprzedając w tajemnicy przed kochankiem posiadane kosztowności.
Armand dowiaduje się o tym, ale za nim zdoła zaradzić hańbiącej go (jak uważa) sytuacji, z prowincji przybywa jego ojciec i za plecami syna przekonuje Małgorzatę, aby dla dobra Armanda skończyła kompromitujący go romans.
Armand, który nie zna pobudek postępowania kochanki, pewien jest, że porzuciła go dla pieniędzy i dowiaduje się jej prawdziwych intencji, dopiero kiedy Małgorzata umiera na gruźlicę w nędzy i opuszczeniu. Dama Kameliowa stała się podstawą opery G. Verdiego Traviata (1853), w której Małgorzata Gautier otrzymała imię Violetty Valery.