Reklama

​Judym Tomasz

Główny bohater powieści Stefana Żeromskiego Ludzie bezdomni.

Brat Wiktora ➞ Judyma, lekarz. Pochodzi z warszawskiego proletariatu, jest synem wiecznie pijanego szewca. Wy- chował się w wilgotnej, śmierdzącej, pełnej pary suterenie. Po śmierci matki opiekę  nad  Tomaszem  przejmuje ciotka - kobieta chimeryczna, zamożna i jednocześnie skąpa. Traktuje ona Judyma jako chłopca na posyłki, każe mu zmywać podłogi i naczynia, nierzadko Tomasz  jest  przez  nią  bity  i  wypędzany z domu. Mimo poniewierki udaje się mu ukończyć gimnazjum i studia medyczne. Uzyskawszy zawód lekarza, Judym uświadamia  sobie  własne zobowiązania wobec warstwy, z której się wywodzi. 

Reklama

Postanawia poświęcić się walce z  biedą i leczeniu ludzi ubogich. W odczycie adresowanym do warszawskich lekarzy uwypukla dramatyczne położenie nizin społecznych, apeluje o bezpłatne leczenie najuboższych oraz działania profilaktyczne. Postulaty Judyma spotykają się z jawną niechęcią ze strony konformistycznego środowiska warszawskich medyków. Adwersarze bohatera przypisują mu marzycielstwo, idealizm i niesprawiedliwą ocenę ich przedsięwzięć filantropijnych (w rzeczywistości będących spektakularnymi działaniami pozornymi).

 Bojkot ze strony lekarzy oraz fiasko prywatnej praktyki skłaniają Judyma do opuszczenia Warszawy i objęcia stanowiska asystenta w zakładzie sanatoryjnym w Cisach. W miejscowości tej bez- skutecznie próbuje realizować swój program darmowej opieki medycznej nad ubogimi. Z niezrozumieniem przełożonych spotykają się jego projekty profilaktyczne (np. pomysł osuszenia stawów - przyczyny epidemii malarii). Głównymi  powodami  niechęci dyrekcji uzdrowiska do pomysłów młodego lekarza są partykularyzm, wygodnictwo oraz obawa przed stratami finansowymi. Walka o likwidację głównego ogniska malarii  kończy  się  awanturą  Judyma z Węglichowskim  i  Krzywosądem. 

Ten ostatni wrzucony zostaje przez rozwścieczonego medyka do stawu. Zdarzenie to zmusza bohatera do opuszczenia  Cisów. Na przesiadkowej stacji kolejowej Judym przypadkowo spotyka swojego dawnego znajomego - inżyniera ➞ Korzeckiego. Korzecki zaprasza go do Zagłębia Dąbrowskiego. Tomasz przyjmuje zaproszenie i przez pewien czas pracuje jako lekarz fabryczny w jednym z górniczych miast. Ma tu okazję naocznie przekonać się o niewyobrażalnej nędzy robotników i  ich  katorżniczej  pracy. W Zagłębiu dojrzewa Judymowa decyzja o całkowitym poświęceniu się najuboższym. Tomasz z pełną świadomością wyrzeka się szczęścia osobistego, rezygnując z małżeństwa z Joanną ➞ Podborską. Boi się, że posiadanie rodzi- ny uniemożliwi mu pracę na rzecz po- prawy bytu nizin społecznych, uczyni go klasycznym dorobkiewiczem i konformistą. Swoją decyzję uzasadnia narzeczonej następującymi słowami: Ja muszę rozwalić te śmierdzące nory. 

Nie będę patrzał, jak żyją i umierają ci od cynku. [...] Przecie to ja jestem za to wszystko odpowiedzialny! Ja  jestem! [...] Jeśli tego nie zrobię ja,  lekarz,  to któż to uczyni? Judym to typ dziewiętnastowiecznego inteligenta, posiadającego wyraźne po- czucie misji społecznej, żyjącego ze świadomością długu wobec najuboższych, w pełni realizującego pozytywistyczne hasło "pracy u podstaw" oraz popularny w ówczesnych kręgach lewicowych postulat "pójścia w lud". Sporo jest też w nim cech romantycznego buntownika, rewolucjonisty, ofiarnika, ascety. W polskiej świadomości nazwisko tego bohatera funkcjonuje jako symbol postawy społecznikowskiej, bezkompromisowości  i poświęcenia. W ekranizacji powieści (Doktor Judym, reż.  Włodzimierz Haupe, 1975 r.) w głównej roli wystąpił Jan Englert.        

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama