Reklama

Maas Edypa

Bohaterka powieści "49 idzie pod młotek" Thomasa Pynchona.

Edypa zostaje wplątana w ciąg niezwykłych zdarzeń, które kompletnie odmieniają jej ogląd świata. Otóż zostaje wyznaczona na wykonawczynię testamentu swojego dawnego kochanka Pierce’a Inverarity, człowieka bajecznie wręcz bogatego, właściciela - jak się okazuje - prawie całej Ameryki. Edypa, mieszkająca na północy Kalifornii, wyrusza w podróż na południe stanu, do fikcyjnego miasteczka San Narciso. 

Reklama

Wykonując powierzoną jej "misję", zaczyna dostrzegać różne znaki, które nie przystają do znanej jej rzeczywistości. Jednym z nich jest symbol trąbki, który pojawia się w różnych miejscach i którego znaczenia Edypa nie zna. Chcąc wyjaśnić, co kryje się za takimi symbolami, Edypa staje się kimś w rodzaju detektywa i przeprowadza śledztwo, prowadzące ją do odkrycia istnienia konspiracyjnej organizacji Tristero, która posiada alternatywny wobec oficjalnego system pocztowy. Trąbka jest właśnie symbolem Tristero. 

Edypa nie wie, jak ma postępować w obliczu tego odkrycia, ba - nie ma pewności, że jej odkrycie ma coś wspólnego z prawdą - być może wynika z halucynacji albo nadinterpretacji (Pynchon umieszcza w powieści aluzje do subkultury hippisów eksperymentujących z LSD). Bohaterka czuje, że Pierce Inverarity wręcz manipuluje nią "zza grobu", podsuwając intrygujące tropy, które urywają się albo wiodą na manowce. Jej konfuzję potęguje fakt, iż podczas podróży do San Narciso, jak i będąc już na miejscu, spotyka różnej maści ekscentryków, którzy zamieszkują tę samą rzeczywistość co ona, ale żyją wedle reguł wziętych jak  gdyby z zupełnie innego świata. 

Innymi słowy, Edypa uzmysławia sobie, iż świat jest rozszczepiony, dychotomiczny; szkopuł w tym, że to nowe przeświadczenie może być wynikiem paranoicznej podwójności jaźni Edypy.

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama