Postać biblijna.
Wybrana przez Boga, za pośrednictwem anioła Gabriela, na matkę oczekiwanego przez żydów Mesjasza-wybawiciela. Sprawę tajemniczego poczęcia opisuje ewangelista Mateusz, dodając, że spełniły się słowa proroka Izajasza: Oto Panna pocznie i porodzi syna. Józef widząc brzemienność narzeczonej zamierzał unieważnić zaręczyny - bez rozgłosu, aby nie zniesławić Marii. Powstrzymał go anioł w sennym widzeniu, zachęcając do poślubienia Marii, albowiem z Ducha Świętego jest to, co się w Niej poczęło (Mt 1,20).
Mieszkała w Galilei, w mieście Nazaret, chociaż Jezusa urodziła w judzkim Betlejem, skąd pochodził Józef (z rodu Dawida). Stało się to podczas powszechnego spisu ludności. Z powodu tłumu ludzi przybywających na spis zabrakło dla nich miejsca w gospodzie, więc rodziła w stajni, gdzie schronili się na noc. Maria występuje w kilku epizodach, zawsze w związku z osobą Jezusa. Najpierw, będąc jeszcze brzemienna, odwiedza starszą krewną Elżbietę i słyszy uniżone i prorocze słowa pozdrowienia: A skądże mi to, że Matka mojego Pana przychodzi do mnie? (Łk 1,43).
Gdy urodzi Syna patrzy na hołd mędrców przywiedzionych przez gwiazdę i pokłon pasterzy, których sprowadzili aniołowie. Gdy przynosi Niemowlę do świątyni słyszy proroctwa (Symeon starzec, Anna prorokini). Później, gdy szuka z mężem dwunastoletniego Syna zaginionego wśród pątników powracających z obchodzonego w Jerozolimie święta Paschy, znajduje Go w świątyni dyskutującego z nauczycielami. Niezwykłą rolę odgrywa Maria w Kanie Galilejskiej, gdzie, jak się wydaje, wymogła na Synu uczynienie pierwszego cudu, przemiany wody w wino, co z kolei sprawiło, że uwierzyli w Niego Jego uczniowie. Była także obecna podczas krzyżowej śmierci Jezusa.
Według ewangelisty Jana Jezus przed śmiercią powierzył swoją Matkę umiłowanemu uczniowi w opiekę, był bowiem zwyczaj, że kobiety pozostawały pod opieką mężczyzn. Ostatnia scena ewangelii w której występuje Maria, ukazuje ją pod krzyżem, na którym umiera Syn, ale już pierwszy rozdział Dziejów Apostolskich mówi o zgromadzonych na modlitwie apostołach z Marią i niewiastami, gdy zstępuje na nich Duch Święty.
Wydarzenie to odczytywane jest jako początek misji Kościoła, uczestniczy w nim także Maryja, której późniejsza tradycja teologiczna, czerpiąc z podstaw biblijnych, nadaje tytuły Matki Bożej, Najświętszej Marii Panny czy w końcu Matki Kościoła. Zgodnie z pozabiblijną tradycją chrześcijańską została ona po śmierci wniebowzięta.