Bohater sztuki Sławomira Mrożka Męczeństwo Piotra Oheya.
Spokojny obywatel, ojciec dzieciom, mąż swarliwej połowicy, który został mimowolnym męczennikiem. Podczas czytania gazety dowiaduje się, że w jego łazience zagnieździł się tygrys. Jakby tego było mało, obecność niebezpiecznego drapieżcy sprowadza do domu Oheyów najróżniejszych gości: urzędnika magistratu, poborcę podatków (w sprawie należności podatkowej za tygrysa), naukowca (badania nad tygrysem łazienkowym), właściciela cyrku (z propozycją urządzenia publicznego widowiska w domu Oheyów), wycieczkę szkolną, sybirskiego myśliwego, a w końcu i indyjskiego maharadżę stęsknionego za tropikami.
Piotr cierpliwie znosi te procesje w imię wyższości dobra wspólnoty nad interesem jednostki. Traci w ten sposób resztki skromnej prywatności i świętego spokoju, by na końcu z własnej woli posłużyć jako żywa zasadzka na tygrysa. Dzika bestia w łazience jest w tym wszystkim tylko pretekstem dla zbudowania przypowieści o zgubnym nacisku społeczeństwa na ubezwłasnowolnioną jednostkę. Los Oheya po strzałach maharadży, oddanych za zamkniętymi drzwiami łazienki, pozostaje nieznany.