Reklama

SCHUBERT

Franz (1797-1828)

Reklama

kompozytor austr., jeden z gł. przedstawicieli romantyzmu w muzyce; śpiewu i gry uczył się u ojca, a następnie w miejskim konwikcie w Wiedniu, będąc zarazem śpiewakiem i skrzypkiem w orkiestrze cesarskiej; zaczął komponować w wieku 16 lat, gdy jego rozwojem muzycznym zainteresował się A. Salieri; 1814 opuścił orkiestrę i powrócił do rodzinnego Lichtenthal, by pomagać ojcu w pracy w szkole muz., jednak nie przejawiał zdolności pedagogicznych; 1817 przeniósł się z powrotem do Wiednia, gdzie poświęcił się pracy kompozytorskiej; zawarł w tym czasie liczne przyjaźnie, m.in. z poetami F. Grillparzerem i J. Mayerhoferem, kompozytorem F. Lachnerem, śpiewakiem J.M. Voglem, którzy wspomagali jego karierę, za życia bowiem nie osiągnął większej popularności, nie umiał także targować się z wydawcami; pracę utrudniał mu pogarszający się stan zdrowia i coraz częstsze ataki depresji; w czasie krótkich wyjazdów wakacyjnych 1818 i 1824 korepetytor córek księcia J.K. Esterházego na zamku w Zseliz; zmarł na tyfus w Wiedniu. Uprawiał przede wszystkim twórczość wokalną, a jego ulubioną formą była pieśń (pozostawił ich przeszło 600), w której wykorzystywał elementy folklorystyczne (ich przejawem jest m.in. postać zwrotkowa); komponował także pieśni o formie przekomponowanej i wariacyjne, a także deklamacyjne; innym gat. wykorzystywanym często przez S. była ballada - typowa dla muzyki romantycznej, wzorująca się na kantacie; twórczość wokalna wpłynęła także na charakter instrumentalnych kompozycji S. (wprowadzanie tematów pieśniowych w utworach fortepianowych i kameralnych, nasycenie ich pierwiastkami lirycznymi i emocjonalnymi); S. był mistrzem miniatury fortepianowej (impromptus, moments musicaux); znacznie mniej udane były próby stworzenia muzyki operowej, w których liryzm i nieumiejętność zróżnicowania emocjonalnego poszczególnych partii przesłaniały strukturę dramaturgiczną; ważniejsze kompozycje: opery (Des Teufels Lustschloß, Alfonso und Estrella, Fierabras), singspiele (Der vierjährige Posten, Fernando, Die Freude von Salamanka), komedia muz. Die Zauberhafte; muzyka religijna (msze, Deutsches Requiem, dwa hymny Stabat Mater, Magnificat, antyfony), symfoniczna (8 symfonii, w tym najbardziej znane: Tragiczna c-moll i Niedokończona h-moll; uwertury, tańce), na skrzypce i orkiestrę (Konzertstück D-dur, Rondo A-dur, Polonez B-dur), kameralna (m.in. tria i kwartety smyczkowe, w tym znany Śmierć i dziewczyna, Kwintet C-dur; tria fortepianowe, Kwintet Pstrąg, Oktet F-dur), na skrzypce i fortepian (m.in. Fantazja C-dur, Sonata a-moll), fortepian (sonaty, moments musicaux, impromptus, tańce), kompozycje chóralne, pieśni - na ogół do tekstów poetów romantycznych: J.W. Goethego, H. Heinego, F. Schillera (najbardziej znane: Małgorzata przy kołowrotku, Polna różyczka, Król elfów, Śmierć i dziewczyna, Wędrowiec, Śpiew na wodzie, Tyś jest spokojem, Piękna młynarka, Młoda zakonnica, Ave Maria, cykl Podróż zimowa do słów W. Müllera, cykl Łabędzi śpiew ze sławną Serenadą).

Powiązane hasła:

SERENADA, BALLADA, LISZT, REICHARDT, PSALM, NIEMIECKA MUZYKA, PIEŚŃ, SKRZYPCOWA MUZYKA, AVE MARIA, OBERON

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama