Reklama

PSALM

poetycki utwór religijny, w tradycji hebrajskiej wykonywany z towarzyszeniem instrumentu strunowego; w kanonie znajduje się 150 p. zebranych w Księdze Psalmów, autorstwo 73 z nich przypisuje się formalnie królowi Dawidowi; znane są także liczne p. niekanoniczne, m.in. zawarte w zwojach z Qumran; niektóre z p. powstały rzeczywiście w czasach Dawida, inne - znacznie później: w niewoli babilońskiej i w czasach machabejskich. Zbiór p. obejmuje pieśni pochwalne, dziękczynne, lamentacje indywidualne i zbiorowe, zawierające prośbę; ważną rolę odgrywają p. królewskie, prorockie, mądrościowe i dydaktyczne, a także mesjańskie i eschatologiczne; te ostatnie są zwornikiem między tradycją a , formułując zapowiedź wywyższenia rodu Dawida (z rodu Dawida, wg przekazów ewangelicznych, pochodzi Chrystus). Chrześcijaństwo przejęło w całości zbiór psalmiczny zawarty w Starym Testamencie, nadając mu nową funkcję; śpiewanie tych utworów stanowi podstawę officium (8 nabożeństw pozamszalnych: jutrznia, lauda, pryma, tercja, seksta, nona, nieszpory oraz completorium), w którym p. są wykonywane na jednym z kanonicznych tonów psalmowych przez dwa chóry stojące przed ołtarzem naprzeciw siebie (antiocheńska psalmodia antyfonalna); niekiedy jeden werset p. stawał się podstawą rozbudowanego śpiewu responsorialnego. P. były parafrazowane i naśladowane we wszystkich lit. eur. (zwł. w okresie reformacji) i miały wpływ na kształtowanie się lirycznej poezji w wielu lit. narodowych; w lit. polskiej p. przekładali m.in.J. Kochanowski (Psałterz Dawidów), L. Staff, R. Brandstaetter, Cz. Miłosz; stylizacja psalmiczna pojawiła się u romantyków (K. Ujejski, Z. Krasiński) i w modernizmie (J. Kasprowicz); muzykę do p. komponowali m.in. Orlando di Lasso, G.P. de Palestrina, M. Gomółka, F. Schubert, F. Liszt, I.F. Strawiński, K. Penderecki.

Reklama

Powiązane hasła:

NONA, CANTICUM, BREWIARZ, PRAETORIUS, OFFICIUM DIVINUM, LE JEUNE, JANNEQUIN, OFFERTORIUM, ARCADELT, SABATAJ

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama