Reklama

POLSKA. LITERATURA. LATA 1955-76

następnym, wyraźniej wyodrębniającym się etapem w dziejach literatury pol. jest okres od początku "odwilży" do powstania literackiego w kraju, czyli uniezależnienia części publikowanych dzieł od nadzoru państwowego i cenzury. Pierwsze przejawy "odwilży" pojawiły się w Polsce dopiero 1955 (opublikowanie Poematu dla dorosłych A. Ważyka); do głosu dochodzi pokolenie (zw. pokoleniem - od tytułu pisma krótko stanowiącego jego gł. trybunę), dla którego przeżyciem pokoleniowym jest Polski Październik 1956: powrót wolności twórczych zarówno w sferze polit., jak estetycznej, swoboda dyskusji i zrzeszania się pisarzy i intelektualistów ("Klub Krzywego Koła", Kluby Inteligencji Katolickiej); obok tych pisarzy (ur. ok. 1930) ponownie debiutują twórcy starsi (Szymborska, T. Nowak); pierwsze książki wydają także milczący do tej pory poeci należący do "pokolenia Kolumbów" (ur. ok. 1920): Z. Herbert, St. Czachorowski, M. Białoszewski. Początek tego podokresu przyniósł w kraju rozrachunki ze stalinizmem i wyzwolenie ze sztucznych rygorów realizmu socjalistycznego; odwrót od dogmatów zainicjowali i najaktywniej w nim uczestniczyli niedawni zagorzali zwolennicy (Andrzejewski, Ważyk, Woroszylski, Konwicki); powrócili z emigracji niektórzy pisarze (Cat-Mackiewicz, Wańkowicz, Parnicki, Kossak-Szczucka); pojawił się temat AK-owski (R. Bratny); zaznaczyła się różnorodność stylów, tematyki, nawiązań zarówno do nurtów z przeszłości, jak też współcz. tendencji lit., gł. egzystencjalizmu i franc. nowej powieści (K. Brandys, T. Breza, J. Bocheński, W. Mach), w poezji - do nadrealizmu i poezji lingwistycznej (M. Białoszewski, W. Wirpsza, T. Karpowicz); pojawia się wybitna eseistyka i literatura science-fiction (St. Lem); atmosferę czasu oddają wiersze i proza przedwcześnie zmarłego A. Bursy, prowokacyjny antyestetyzm St. Grochowiaka, drastyczność I. IredyńskiegoA. Brychta. Pisarze tacy, jak J. Kawalec, W. Myśliwski, T. Nowak, E. Redliński dali początek całemu nurtowi powojennej pol. prozy (tzw. nurt wiejski); popularnością cieszy się esej historyczny (P. Jasienica, M. Brandys), nurt groteski w dramacie reprezentują S. MrożekRóżewicz; jednym z przejawów buntu po 1956 stała się tzw. czarna proza zapoczątkowana głośnym debiutem M. Hłaski, penetrująca zakazane dotąd strefy rzeczywistości (M. Nowakowski); do lat wojny powracają I. Newerly, L. Buczkowski, T. Hołuj. Odwilż okazała się zjawiskiem nietrwałym: lata 60. przyniosły ponowne zawężenie swobód twórczych, zwł. po i wydarzeniach marcowych 1968, po których wielu pisarzy dotkniętych nagonką antysyjonistyczną musiało opuścić kraj; rok 1968 stanowi cezurę międzypokoleniową: pojawiły się wtedy po raz pierwszy teksty: St. Barańczaka, R. Krynickiego, J. Kornhausera, A. Zagajewskiego, E. Lipskiej; na pokolenie "marcowe" silny wpływ wywarły wartości niesione przez kulturę alternatywną (kontrkulturę); początkowo pisarze ci pozostawali w kręgu lewicowych utopii, którym dawali wyraz w wierszach nasyconych publicystycznością i realizujących "lingwistyczny" model poetycki; później pokolenie to stopniowo przechodziło na pozycje opozycyjne, zachowując jednak nadal wyczulenie na etyczny aspekt słowa (Nowa Fala); represje cenzuralne w kraju sprawiły, iż w Paryżu utrwaliła się rola Instytutu Literackiego i , w której publikowali także, będący w Polsce na indeksie, autorzy krajowi; na oblicze poezji w kraju i za granicą coraz silniej oddziaływała twórczość Cz. Miłosza, na szersze kręgi intelektualne zaś - znajdująca się na pograniczu nauki i publicystyki eseistyka L. Kołakowskiego.

Reklama

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama