Reklama

Chiny

Chińska Republika Ludowa (Zhonghua Renmin Gongheguo) państwo w środk. i wsch. Azji. Pow.: 9 597 520 km2, ludność 1,2 mld, w 92% Chińczycy. Stolica - Pekin. Od zwycięstwa w wojnie domowej 1949 r. rządy sprawuje Chińska Partia Komunistyczna, na jej czele do śmierci w 1976 r. stał Mao Tse-tung, twórca maoizmu. Idee wodza stały się od lat 50. podstawą chiń. polityki wewn. izagr. Mimo tzw. wielkiego skoku w polityce wewn. i rewolucji kulturalnej, doszło do załamania gospodarki kraju, wyniszczenia milionów ludzi, likwidacji przeciwników i uzyskania przez Mao pełni władzy. Od końca lat 80. rozpoczęły się reformy gosp., których naczelną ideą jest dynamiczny rozwój gosp. kraju osiągany przez wprowadzenie elementów systemu kapit., wolnej gry rynkowej, rozwoju współpracy gosp. i kapitału zagr. przy równoczesnym utrzymaniu niezmienionego systemu polit., z dyktatorską pozycją KPCh. Próby demokratyzacji zakończyły się w 1989 r. masakrą pokojowo demonstrujących studentów na placu Tienanmen. Międzynar. potępienie i restrykcje gosp. doprowadziły do niewielkich reform polit, mimo to nadal łamane są prawa człowieka i wolności obywat., aopozycja polit. jest ścigana przez władze. Równocześnie Ch. idą konsekwentnie nową drogą rozwoju gosp., szybko osiągając znaczące sukcesy: wysoki wzrost gosp., zwiększenie ilości inwestycji zagr. i sprzedaży towarów chiń. na rynkach całego świata. Mają szanse stać się jedną ze świat. potęg gosp. Włączają się w inicjatywy integracji gosp., np. APEC, powiększając siłę regionu Pacyfiku. Potencjał nuklearny i potężna armia wzmacniają ich świat. pozycję. Deklarują chęć prowadzenia zrównoważonej, pokojowej polityki. Bez problemów przebiegło przejęcie w1997 z rąk Wielkiej Brytanii Hongkongu, który obecnie odgrywa rolę enklawy dynamizującej rozwój państwa. Konfliktową kwestię stanowi Tajwan. Stosując wszystkie metody nacisku, Ch. nie chcą dopuścić do jego niezależności polit.

Reklama

Podobne hasła:

  • Chiny, pojechać do Chin, postawić...
  • CHINY, Zhongguo
  • Chiny, (Chińska Republika Ludowa)...

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama