Reklama

perswazja

(łac. peruasio - namówić, nakłonić, przekonać) metoda w retoryce polegająca na tłumaczeniu, przekonywaniu ludzi do zaakceptowania pewnych poglądów, co do których nie mają oni jasnego zdania. Ze względu na cele wyróżnia się p. przekonującą, której zadaniem jest dowieść komuś słuszności, prawdziwości czegoś; p. nakłaniającą, ( propaganda) nastawioną na pozyskanie dla idei czy doktryny jak największej liczby zwolenników; p. pobudzającą, ( agitacja) obliczoną na zjednanie odbiorcy dla jakiejś idei, sprawy czy poglądu. P. może być oparta na: argumentacji racjonalnej (dane statystyczne, bezdyskusyjne fakty); oddziaływaniach emocjonalnych związanych z uświadamianiem np. poczucia bezpieczeństwa, niezadowolenia, wstydu, poczucia zagrożenia. W oddziaływaniach polit. skuteczność p. zależy od poziomu konfliktów społecznych; ilości rywalizujących ośrodków decyzyjnych przekazujących odmienne informacje; powtarzalności informacji

Reklama

w mass mediach; trafności argumentacji skierowanej do odbiorców w zależności od potrzeb i postaw.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama