całokształt usankcjonowanych prawnie zmian istniejącego ustroju szkolnego. Celem reformy jest: podniesienie po-ziomu edukacji społ. przez upowszechnienie wykształcenia średniego i wyższego, wyrównanie szans edukacyjnych, zintegrowanie procesu wychowania i kształcenia. Podstawą do jej przeprowadzenia jest tzw. mała nowelizacja ustawy o systemie oświaty (1998). Na jej mocy została zmieniona struktura dotychczasowego systemu edukacji. Od IX 1999 uczniowie klas I-VI dotychczasowych szkół podst. staną się uczniami odpowiednich klas
6-letniej szkoły podst., natomiast uczniowie klas pierwszych klas 3-letnich gimnazjów. Od IX 2002 zaczną funkcjonować: 3-letnie licea profilowane, które będą realizować kanon wykształcenia ogólnego (wspólny dla wszystkich uczniów) oraz kształcenie w danym profilu. Ponadto ustawa przewiduje 2-letnie szkoły zawodowe (po ukończeniu gimnazjum), roczne lub 2-letnie szkoły policealne, które umożliwią nabycie kwalifikacji zawodowych na poziomie technika oraz licea uzupełniające dla absolwentów szkół zawodowych. Powołane zostały też komisje egzaminacyjne: centralna (opracowywać będzie standardy wymagań, analizować wyniki egzaminów) i regionalna (przeprowadzać będzie sprawdziany i egzaminy). W okresie V-VI 2002 pierwsi absolwenci gimnazjum będą zdawać sprawdzian preorientujący. Jego wyniki będą podstawą do starań o przyjęcie do wybranej szkoły pogimnazjalnej (liceum profilowanego bądź szkoły zawodowej). Maturzyści zaś przystąpią do pierwszego egzaminu dojrzałości wg nowych zasad. W V-VI 2004 zostanie przeprowadzony pierwszy egzamin zawodowy dla absolwentów nowego typu szkół zawodowych, a w V 2005 pierwszy egzamin dojrzałości dla absolwentów nowego typu liceów.
- Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, – fundacja Skarbu Państwa,...
- KOMISJA EDUKACJI NARODOWEJ, właśc. Komisja nad...
- TERM, Doskonalenie Zarządzania...