Reklama

Smith Adam

(1723-90)

ekonomista, położył podwaliny pod ekonomię klasyczną. Najważniejsze dzieło - Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów. S. postrzegał rynek jako sposób nawiązywania współpracy między obcymi ludźmi. Uważano wtedy, że

Reklama

w wymianie handlowej jedna strona osiąga zysk kosztem drugiej, S. argumentował, że jeśli obie strony dokonują dobrowolnie transakcji i każda daje coś wartościowego, otrzymując również coś wartościowego, to obie strony mają poczucie, że odnoszą korzyści. Za pomocą handlu otrzymali coś, czego nie mogli sami wytworzyć. Krytycy systemu rynkowego postrzegali zysk jako niesprawiedliwe obciążenie zarobków pracowniczych, S. uważał, że jest to bodziec, wynagrodzenie, które skłania producenta dóbr lub wykonawcę usług do dążenia do zaspokojenia potrzeb innych ludzi. Był zwolennikiem działalności rządu, ograniczonej do sfery obrony narodowej, adm. i wymiaru sprawiedliwości, nie interweniującego w sferę działalności gosp. Zob. też system ekonomiczny.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama