Reklama

MONOPOL

forma rynku, w której istnieje jeden sprzedawca dla nieograniczonej liczby nabywców; w gospodarce rynkowej częstą formą występowania m. jest oligopol; najczęstszymi formami organizacyjnymi m. są luźne związki niezależnych, wielkich producentów, których celem jest prowadzenie wspólnej polityki, polegającej na utrzymaniu niskich cen zakupu surowców i materiałów, wysokich cen sprzedaży produktów, podział rynków zbytu (kartele, syndykaty) lub utrzymywanie ścisłych - często międzynarodowych - związków kapitałowych (trusty, kartele); państwa starają się ograniczać działania m. wprowadzając ustawy antymonopolowe; zdarza się jednak również, że państwo występuje jako monopolista (m. państwowy, m. fiskalny), wówczas określona dziedzina gospodarki (np. energetyka, produkcja zbrojeniowa, przemysł spirytusowy, przemysł tytoniowy) stanowi prawnie zastrzeżoną na rzecz państwa wyłączność produkcji i obrotu wybranymi artykułami (przepisy wykluczają wszelką konkurencję); wszelkie m. stanowią barierę w rozwoju gosp. Wobec tego, że m. ograniczają w wielu dziedzinach możliwość konkurencji cenowej, coraz większą rolę odgrywa konkurencja za pomocą jakości (znaku firmowego), reklamy, sprzedaży ratalnej itp.

Reklama

Powiązane hasła:

MONOPSON, DEMOKRACJA LUDOWA, USTAWY PRZECIWMONOPOLOWE, WOJNA CENOWA, HILFERDING, SHERMANA USTAWA ANTYTRUSTOWA, NORRIS, ELIT TEORIA, EKONOMIA, KONKURENCJA

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama