Reklama

WŁOSKA KINEMATOGRAFIA

Reklama

początki sięgają schyłku XIX w.; od 1905 produkowano spektakularne filmy kostiumowo-hist., odnoszące światowe sukcesy (L. Maggi, E. Guazzoni, P. Fosco) oraz popularne salonowe melodramaty (m.in. M. Caserini); w nurcie realistycznym tworzyli G. Serena i N. Martoglia; po I woj. świat. pod kontrolą faszystowskiego państwa produkowano gł. filmy propagandowe; odmienną postawę przyjęli podczas II woj. świat. tzw. kaligrafowie, zajmujący się gł. poszukiwaniem nowej formy (pisarz i reżyser M. Soldati); po wojnie k.w. podbiła świat nurtem neorealistycznym, zapoczątkowanym 1945 filmem Otwarte miasto R. Rosselliniego; filmy wierne dokumentalnemu przekazowi rzeczywistości, ukazywały ważne problemy społ., gł. role odgrywali nierzadko nieprofesjonaliści; oprócz Rosselliniego światowy rozgłos zyskali V. de Sica (Złodzieje rowerów, Wczoraj, dziś i jutro), G. De Santis (Ludzie i wilki), L. Zampa oraz ich późniejsi kontynuatorzy: F. Rosi (Salvatore Giuliano), C. Lizzani, G. Montaldo; odrębną pozycję w historii kina zajmą F. Fellini (pierwsze filmy: La Strada, Słodkie życie, Osiem i pół), L. Visconti (Śmierć w Wenecji, Portret rodzinny we wnętrzu), M. Antonioni (Kronika miłości, Krzyk, Zaćmienie, Czerwona pustynia, Powiększenie), P.P. Pasolini (Ewangelia wg św. Mateusza, Salo, czyli 120 dni Sodomy); swoje złote lata przeżywa też twórczość komercyjna (wzorowana na produkcjach amer.), sławę zyskują aktorzy: G. Lolobrigida, S. Loren, G. Masina, A. Sordi, A. Magnani, C. Cardinale, M. Mastroianni, M. Vitti; w latach 60. i 70. coraz częściej w filmach pojawia się tematyka moralno-filozoficzna, egzystencjalna i psychologiczna, zwł. w dziełach Felliniego, Antonioniego, Pasoliniego, Viscontiego, które zapewniają k.w. wysoką pozycję w kinie światowym; od początku lat 70. k.w. charakteryzuje różnorodność nurtów, wyróżnia się nowe pokolenie reżyserów: M. Monicelli (Wielka wojna, Casanova '70), B. Bertolucci (Konformista, 1900), M. Bellocchio, E. Petri, V. Zurlini, F. Zeffirelli (Romeo i Julia), S. Leone (O kilka dolarów więcej), P. i V. Taviani (We władzy ojca, Good morning, Babilonia), M. Ferreri (Audiencja), E. Scola (Arcydiabeł); dekada lat 80. w k.w. to podporządkowanie produkcji filmowej dystrybutorom (potentaci tv, producenci filmów video); jednak pod koniec lat 80. nadchodzi kolejna fala rozwoju kina włoskiego, obok wciąż aktywnych weteranów: Bertolucciego (Ostatni cesarz, Pod osłoną nieba, Ukryte pragnienia), G. Tornatore (Kino Paradiso), Leone (Dawno temu w Ameryce), Felliniego (Głos księżyca), Zeffirellego (Otello), Antonioniego (Po tamtej stronie chmur), Rosiego (Carmen, Kronika zapowiedzianej śmierci) oraz Ferreriego (Mięso), pojawiły się nowe nazwiska: G. Salvatore (Mediterraneo), G. Salani (Głosy Europy), D. Luchetti (Nosiciel teczki), M. Nichetti (Złodzieje mydła), N. Bruschetta, G. Campiotti, D. Ferrario.

Powiązane hasła:

OLMI, TAVIANI, TOTO, ANTONIONI Michelangelo, FERRERI Marco, BLASETTI Alessandro, TOGNAZZI, FELLINI Federico, PONTECORVO, BERTOLUCCI Bernardo

Podobne hasła:

  • OZPETEK, Ferzan (ur. 1959)
  • VANEL, Charles-Marie (1892-1989)...

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama