(1929)
zbiór szkiców T. Żeleńskiego (Boya) będący kontynuacją sporu o prawo do rzetelnej informacji o życiu i osobowości wielkich pisarzy. Boy polemizuje z synem A. Mickiewicza Władysławem oraz akademickimi autorami opracowań biografii poety, którzy świadomie budując wielkość wieszcza zniekształcali jego wizerunek, tworząc postać pomnikową. Szkice spotkały się z żywą reakcją historyków lit., sprowokowały liczne polemiki, m.in. wystąpienie S. Pigonia O brązach, brązownikach i brązoburcy (1930), a tytułowe określenie stało się terminem nazywającym świadome pomijanie przez biografów niewygodnych dla nieskazitelności postawy wielkiego człowieka jego cech osobowych i zdarzeń z życia prywatnego.
- ŻELEŃSKI, Tadeusz, ps. Boy (1874-1941)...
- Żeleński Tadeusz, pseud. Boy, (1874-1941)
- Żeleński Tadeusz, pseud. Boy, (1874-1941)