Reklama

APOKALIPSA

Reklama

(dosł. = objawienie) tekst religijny, którego treścią jest wizja ostatnich chwil przed końcem świata; występuje w wielu religiach (zoroastrianizm, wierzenia azteckie i germańskie, hinduizm, judaizm, chrześcijaństwo); najbardziej znana jest A. św. Jana, przypisywana Ewangeliście św. Janowi, który miał ją napisać podczas zesłania na wyspę Patmos w końcu I w. n.e.; składa się z 7 wizji związanych z charakterystycznymi cechami 7 rzeczywiście istniejących wtedy zgromadzeń chrześcijan (kościołów, zborów), pełniących rolę symboliczną; proces prowadzący do ostatecznego tryumfu dobra nad złem ujęty jest w przerażających symbolach (4 jeźdźcy Apokalipsy uosabiający głód, zarazę, wojnę, śmierć, Smok, Bestia, Wielka Nierządnica, tłocznia gniewu Bożego, siódma pieczęć itd.) oraz opisach katastrof (trzęsienie ziemi, ogień, zatrucie wód, epidemie), poprzedzających koniec świata. Potocznie: przerażające wydarzenie.

Powiązane hasła:

JAN EWANGELISTA, OBJAWIENIE ŚW. JANA, LEBENSTEIN, PARUZJA, GODARD, MILLENARYZM

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama