Reklama

integracja

(łac. integratio) – zespolenie się, scalenie, tworzenie całości z części. Jest to więc termin stosowany na gruncie różnych nauk i dziedzin życia. Można mówić o integracji grupy, społeczeństwa, narodu, państwa, systemu pojęć, idei, integracji gospodarczej, politycznej. W każdym przypadku ma się jednak na uwadze, że proces ten oznacza tworzenie nowej jakości, struktury, nie jest zatem prostym połączeniem elementów, które mogą w równie prosty sposób ulec rozkładowi. Dlatego też skuteczność czy powodzenie takiego procesu musi uwzględniać czynnik dobrej woli lub naturalność potrzeb, mechanizmów prowadzących do integracji. Współcześnie pojęcie to stało się jednym z najważniejszych dla opisu stosunków międzynarodowych, w związku z dynamicznie rozwijającymi się procesami integracji i dezintegracji oraz powstawaniem różnych form współpracy mających na celu i. regionalną. Przy czym najdalej posunięta jest i. europejska.

Reklama

gospodarcza– proces łączenia się gospodarek narodowych ukierunkowany na zwiększenie efektywności gospodarowania, wzmocnienie pozycji państw na arenie międzynarodowej oraz osiąganie wspólnych korzyści gospodarczych – np. zwiększenie tempa wzrostu gospodarczego, wzrost wymiany handlowej i przepływów kapitałowych, stabilizacja cen i walut krajowych. Proces i.g. obejmuje kilka następujących po sobie faz: strefa wolnego handlu, unia celna, wspólny rynek, Unia Gospodarcza i Walutowa i unia ekonomiczna. Każda z faz obejmuje inne środki i metody integracji, a jednocześnie jest kontynuacją poprzedniej. Do czynników sprzyjających rozwojowi tego procesu można zaliczyć m.in.: bliskość geograficzną, podobny stopień infrastruktury gospodarczej, komplementarność (wzajemne dopasowanie) gospodarek narodowych, przychylne nastawienie władz państwowych. W ramach integracji wyróżnia się: 1. ze względu na horyzont czasowy – i. kończącą się, i. niekończącą się; 2. ze względu na mechanizm – i. realizowaną w warunkach wolnej konkurencji i wymiany, i. realizowaną w warunkach konkurencji niedoskonałej oraz dodatkowo i. negatywną, i. pozytywną; 3. ze względu na poziom rozwoju gospodarczego integrujących się krajów i korzyści – i. równych, i. nierównych; 4. ze względu na metody integracji – i. funkcjonalną, i. instytucjonalną. Zob. Unia Europejska, Europejska Wspólnota Gospodarcza, EFTA, CEFTA, NAFTA, ASEAN, APEC, CARICOM, Mercosur, Wspólnota Andyjska.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama