Reklama

ład informacyjny

porządek świat.

Reklama

w zakresie przekazu kształtowania informacji. Termin pojawił się na V Konferencji Ruchu Państw Niezaangażowanych w Colombo (1976), gdzie zażądano utworzenia nowego ł.i., uznając to za sprawę równie ważną jak nowy ład gospodarczy. Precyzowała te kwestie deklaracja UNESCO z 1978, postulując: swobodny obieg oraz szersze i bardziej zrównoważone rozpowszechnianie informacji, wolność informacji, różnorodność źródeł

i środków informacji, szerzenie idei pokoju i praw człowieka, ochronę dziennikarzy podczas wykonywania przez nich funkcji. Od tej chwili problem ten był dyskutowany wielokrotnie w ONZ, UNESCO, na konf. państw niezaangażowanych. Część krajów Zachodu, przede wszystkim USA były przeciwne wszelkim regulacjom w tej kwestii uważając, iż obrót informacjami musi być sferą całkowicie niezależną, stanowi bowiem element własności prywatnej. W latach 80. pojawiły się nowe technologie, które uczyniły przepływ informacji bardziej dostępny, ale dla rozwiniętych państw. Dla krajów słabo rozwiniętych może to oznaczać większą lukę w komunikowaniu i informacji, a zatem niedostępność ideału społeczeństwa informacyjnego. W praktyce ł.i. jest więc kreowany wyłącznie jednostronnie przez kraje tzw. Północy.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama