(1881-1955)
malarz franc. Wczasie Iwojny świat. walczył pod Verdun. W1911 r. wystawiał na Salonie Niezależnych. Początkowo malował kubistyczne przedmioty sprowadzone do geometrycznych stożków, walców, wieloboków. W1917 rozpoczął się intensywny, niezależny rozwój twórczy L. zafascynowanego cywilizacją przemysłową: malował holowniki, wagony, robotników, kierowców. Wobrazach owielkiej płaszczyźnie oddawał rytm iprecyzję maszyn, przestrzeni, plam barwnych; tworzył syntezę schematycznie ukazanych przedmiotów, zdarzeń, ludzi (np. Miasto, Klucze). Po 1921 postacie wobrazach L. występują na podobnej zasadzie jak fragmenty architektury, kół, maszyn, uprzedmiotowione dodatki wielkiego mechanizmu wspoczynku, później występują jak automaty imanekiny. Ztego okresu pochodzą słynne Le Mcanicien, Wielkie śniadanie. Wlatach 20. L. uprościł formy, zapełnił kolorem, tworzył wielkie dekoracje ścienne, np. na wystawie sztuk pięknych wBrukseli, wPalais de la Dcouverte wParyżu; projektował kostiumy do Baletów Szwedzkich, współtworzył film Mechaniczny balet (1924). Próbował otrzymać syntezę ruchu istatyczności. Twórczość L. oraz jego działalność pedagog. wywarły wielki wpływ na sztukę współcz., zwł. na sztukę użytkową lat 20.
- FERDYNAND, Pochodzenia staroniemieckiego,...