Reklama

ready-mades

(ang. ready = gotowe + mades = wykonane)

przedmioty gotowe, wykonane przemysłowo, użyte w nowym, artystycznym kontekście, pozbawiającym je racjonalności. Po raz pierwszy użyte przez M. Duchampa, który zamiast wykonanego przez siebie dzieła umieścił na wystawie koło rowerowe na stołeczku (1913), suszarkę do butelek (1914), muszlę toaletową Fontanna (1917). Wybór przedmiotu przez artystę i jego podpis stały się równoważne aktowi twórczemu. Była to prowokacja, ale przede wszystkim podważenie dotychczasowych pojęć dotyczących dzieła i twórczości; pod wpływem tych działań nastąpiło oderwanie sztuki od wytworu formalno-wizualnego i wskazanie na warstwę pojęciową dzieła. R.-m. używał T. Kantor do ambalaży, J. Szajna, J. Grzegorzewski i wielu artystów; wykorzystywany był m.in. w collage, obiektach, instalacjach, environment, scenografii; r.-m. w sztuce współcz. funkcjonuje jako pełnoprawne medium.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama