Reklama

Europejska Sieć Sądowa ds. Cywilnych i Handlowych

– powstała w związku z potrzebą dostarczenia praktycznych informacji oraz ułatwienia obywatelom Unii Europejskiej dostępu do sądów w przypadku sporów cywilnych i handlowych rodzących skutki o charakterze transgranicznym. Utworzenie jej miało bowiem na celu nie tylko usprawnienie współpracy sądowej między państwami członkowskimi, lecz też opracowanie, uruchomienie i zagwarantowanie ciągłej aktualizacji ogólnodostępnego systemu informacyjnego. Podstawą jej funkcjonowania jest decyzja Rady Unii Europejskiej z 28 maja 2001. Składają się na nią: tworzone przez państwa członkowskie punkty kontaktowe, przy czym każde państwo ustanawia jeden punkt kontaktowy; państwa mogą także ustanowić ograniczoną liczbę innych punktów kontaktowych, jeśli uważają to za konieczne z uwagi na ich różne systemy prawne, wewnętrzny podział kompetencji, zadania przekazane punktom kontaktowym lub dla bezpośredniego włączenia organów wymiaru sprawiedliwości, które często zajmują się sprawami spornymi z elementem transgranicznym; punkty centralne i organy centralne przewidziane w aktach prawa wspólnotowego, umowach międzynarodowych, których stronami są państwa członkowskie, lub krajowych przepisach prawnych w dziedzinie współpracy sądowej w sprawach cywilnych i handlowych; sędziowie i prokuratorzy łącznikowi w rozumieniu wspólnego działania z 22 kwietnia 1996, którzy mają kompetencje w zakresie współpracy w sprawach cywilnych i handlowych; w razie potrzeby inne organy sądowe i administracyjne, które mają kompetencje w dziedzinie współpracy sądowej w sprawach cywilnych i handlowych i których udział w niej danemu państwu członkowskiemu wydaje się wskazany. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję Europejską o nazwach i pełnych adresach wymienionych organów, informując jednocześnie o będących w ich dyspozycji możliwościach w zakresie komunikacji, znajomości języków obcych i – w razie potrzeby – o zadaniach specjalnych tychże organów w jej ramach. Zob. też Europejska Sieć Sądowa.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama